Grolsch trekt advertenties terug van nieuwe, rechtse Britse omroep

Bierbrouwer sluit zich aan bij merken die niets met GB News (het Fox News van de Britten) te maken willen hebben vanwege diens uitingen.

Slechts enkele uren na de lancering van de nieuwe Britse omroep GB News, dat het Fox News van onze westerburen genoemd wordt, hebben verschillende adverteerders zich teruggetrokken. Ze waren er naar eigen zeggen niet van op de hoogte dat hun uitingen op de zender zouden verschijnen. Ook het Nederlandse biermerk Grolsch heeft de advertenties platgelegd.

Advertentie
advertisement

De Britse Cidergigant Kopparberg was de eerste die zijn advertenties van GB News haalde, meldt de Britse website CampaignLive. Het merk stelde dat de zender die zonder zijn medeweten of toestemming had uitgezonden. 'Kopparberg is een drankje voor iedereen en we hebben onze advertenties van dit kanaal onmiddellijk opgeschort in afwachting van verdere beoordeling van de inhoud', stelde het merk op Twitter.

Inclusie

Volgens het Twitter-account van Ripples, dat zichzelf omschrijft als een "progressief digitaal campagneplatform", hebben Grolsch en Nivea het voorbeeld van Kopparberg gevolgd. 'Grolsch is een merk dat trots is op de kernwaarden van inclusie en openheid voor alle mensen, en we willen duidelijk maken dat we ons niet associëren met platforms of verkooppunten die tegen deze waarden ingaan. We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Grolsch niet meer op deze zender verschijnt', liet het merk weten.

Het is gebruikelijk dat advertenties op tv-media worden ingekocht en gericht op overeengekomen doelgroepen, in plaats van op specifieke kanalen. Een woordvoerder van Nivea liet aan Ripples weten dat zijn advertenties automatisch op het kanaal waren verschenen als gevolg van algoritmen en dat het advertenties op GB News heeft gepauzeerd als gevolg van 'het gebruikelijke beleid voor elke nieuwe publicatie of elk nieuw kanaal.'

GB News, dat wordt gepositioneerd als rivaal van de Britse actualiteitenprogramma's van BBC en Sky News, trok zondagavond 336.000 kijkers. Ter vergelijk: BBC News trok 100.000 kijkers en Sky 46.000. De omroep is opgericht door oud-BBC-coryfee Andrew Neil.

'Welkom bij de start van GB News, de Britse nieuwszender die het nieuws brengt dat voor u belangrijk is en die een stem geeft aan hen die zich buitenspel gezet voelen of zelfs de mond gesnoerd', sprak Neil bij de lancering van zijn nieuwe omroep. Volgens Neil is het tijd om "het nieuws anders te gaan doen".

GB News profileert zich als rechts van het midden, zonder "grootstedelijk navelstaren" of "slaafs volgen van de media-agenda". Ook wil Neil een einde maken aan de 'woke-cultuur', de zogenaamde 'afrekenmentaliteit' die volgens hem momenteel heerst onder "de elite". 

Reacties:

Dave Winters
Grolsch is duidelijk nog niet bekend met de wetmatigheid 'Get woke, go broke'. Bij Nike zijn ze er inmiddels wel achter. Nike maakt veel verlies sinds ze openlijk BLM steunen en relschoppers helpen. In dit artikel wordt niet uitgelegd wat er mis is met deze omroep waarom je er niet zou moeten adverteren. Zet dan in het artikel dat dit extreem-linkse cancel-culture is...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie