Nederlandse mediasector start Fluister voor betaalde podcasts en digitale boeken

Een abonnement op Fluister kost dertien euro per maand en geeft onbeperkt toegang tot e-books, luisterboeken en podcasts.

123RF

Nederlandse boekhandels, mediabedrijven en uitgeverijen slaan de handen ineen om een abonnementsdienst voor e-books, luisterboeken en (exclusieve) podcasts te lanceren. Deze dienst heet Fluister en start medio juni in Nederland. Een abonnement voor onbeperkte toegang kost dertien euro per maand. Het aanbod bestaat bij de lancering uit ruim zeventigduizend e-books en tienduizend luisterboeken. Het portfolio podcasts is nog niet bekend. Fluister moet ook nog bekendmaken welke podcasts straks alleen via zijn dienst te luisteren zijn en niet (meer) via andere, gratis platformen. 

Advertentie
advertisement

Deelnemende partijen en campagne

Fluister is een initiatief van uitgeverijen Singled, WPG en VKB, boekhandels Blz. en Libris, media-uitgever DPG Media en V-Ventures, de investeringstak van Vereniging Veronica. De ambitie van Fluister is om meer uitgeverijen aan zich te binden. 

In juni start ook een landelijke, crossmediale campagne in nieuwmedia, radio, online, tijdschriften en boekhandels. De campagne draagt de naam 'Moet je horen!'.

DPG Media, één van de aandeelhouders in Fluister, zegt in een apart persbericht ook een commerciële samenwerking aan te gaan met Fluister. Via DPG-merken gaat de uitgever abonnementen werven voor Fluister. DPG-podcasts als de AD Mediapodcast en De kamer van Klok zijn straks te beluisteren op Fluister. 

Ambassadeurs

Fluister zegt dat bekende schrijvers, journalisten, recensenten en boekverkopers zich gaan inzetten als ambassadeur van de nieuwe abonnementsdienst. Onder meer Sylvia Witteman, Mathijs Deen, Ronald Giphart en Raoul de Jong zullen Fluister onder de aandacht brengen via interviews, radio- en tv-optredens, boekhandeltours en kinderboekenpodia. 

Personen volgen

De ambassadeurs zullen zelf ook actief zijn op Fluister. Ze gaan 'lezers en luisteraars adviseren in de keuze van hun volgende boek of podcast', meldt de organisatie. Schrijvers en podcasters krijgen eigen pagina's op Fluister. Op die pagina kan een auteur onder meer tiplijstjes en zijn of haar favoriete boeken en podcasts delen. Fluister-gebruikers kunnen hun favoriete auteurs volgen. 

Dit idee doet denken aan media als De Correspondent, waarop lezers ook auteurs kunnen volgen. 

Fluister gaat concurreren met Storytel, dat ook dertien euro per maand kost en veel e-books en luisterboeken aanbiedt. Een verschil is dat Fluister naar eigen zeggen gaat werken op verschillende e-readers. Storytel werkt met één e-reader, uit eigen stal.

Advertentie