Nieuwe Reclame Gasten-winnaar #4: Lisa Sibbing

De stemmen zijn geteld. En de winnaar van de vierde editie is.... Lisa Sibbing!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

is met haar designs voor onder andere Gall&Gall als nummer 1 uit de bus gekomen. Gefeliciteerd Lisa!

Hieronder kunnen jullie nog meer werk van Lisa bewonderen en deelt zij haar visie over de reclamewereld.

Afbeelding 1: Gall&Gall, Dag van de Vriendschap. Drank is voor veel mensen een beste vriend. Daarom leek me ‘de dag van de vriendschap’ een goede moment voor een inhaker voor Gall&Gall. In het assortiment van Gall&Gall vond ik twee onafscheidelijke maatjes: Gin en Tonic. 

Afbeelding 2: Conrad, Prinsjesdag. Elke derde dinsdag van september is het zo ver: de gouden koets wordt afgestoft, de troonrede is al uitgelekt en koning Willem Alexander maakt zich op voor een lange zit. Voor Conrad maakte ik hier printjesdag van, want daar moeten er vast veel van gemaakt worden.

Afbeelding 3: Brainstorm Café. Als reactie op de minder sociale flexwerkers in de stedelijke ‘authentieke’ koffiebars heb ik gewerkt aan het Brainstorm Café. In deze afstudeeropdracht koppelde ik twee onbekende bezoekers aan elkaar met een vraag die op twee bekers gedrukt zijn. Die vragen kunnen van alles zijn: maatschappelijke kwesties, persoonlijke brandende vragen; als ze maar te beantwoorden zijn tijdens het drinken van één kop koffie. In het ontwerp laat ik de vijf stappen voor effectief brainstormen zien, die je op een makkelijke manier door een mogelijk ongemakkelijk gesprek kunnen leiden.

Afbeelding 4: NS International, Vrij-Mi-Bo. Het is vrijdag en na een drukke week werken heb je vast zin in een welverdiende borrel. In plaats van je tussen de drukte in het plaatselijke café te begeven kun je ook een ticket naar Bordeaux boeken. Daar kun je dezelfde dag nog genieten van een koud biertje (of glas wijn natuurlijk). Vrij-Mi-Bordeaux!
 

Lees snel verder.. Lisa deelt hieronder haar visie over de reclamewereld met je!

  • Wat is je rol in de reclamewereld?

Afgelopen jaar ben ik afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie en op dit moment werk ik als trainee bij QiOnly in Amsterdam. Over twee maanden start ik met de master ’Digital Media Management’ aan Hyper Island in Manchester en daarnaast maak ik ook designs voor verschillende merken via Brandfighters. Wat is mijn rol in de ‘reclame’ wereld? Pff, als je me deze vraag over een jaar opnieuw stelt, heb ik waarschijnlijk weer een totaal ander beeld van waar ik mee bezig ben.

  • Hoe ontwikkelt de reclamewereld zich volgens jou?

De consument is kritischer. Er zijn veel producten en diensten en men kiest aan deze overkill aan aanbod steeds vaker iets wat hij of zij belangrijk vindt. Veel merken maken maatschappelijk betrokken campagnes. Herinner je je nog ‘Kijk Kanker De Wereld Uit’ van Ditzo? Het volledige budget ging naar kankeronderzoek. Voor elke keer dat de video bekeken werd en voor het delen van de video ging er €1,- of €2,- in de grote spaarpot. Of Terre des Hommes en Lemz die het virtuele lokmeisje ‘Sweetie’ maakte, waarmee Terre des Hommes meer dan 1000 kindermisbruikers opspoorde.
Ook wordt reclame nog gepersonaliseerder. We weten veel meer over de ontvanger door data, vooral verkregen uit cookies en de analyse van online zoekgedrag. Die worden gebruikt om de behoeften van consumenten te voorspellen in plaats van enkel te communiceren. Het gaat niet meer om hoe reclame eruit ziet, maar hoe het letterlijk voelt. Op dit moment lees ik het boek ‘Change by Design’ van Tim Brown. De basis van Design Thinking, waar ik me op Hyper Island veel mee bezig ga houden. Hoe kunnen we het leven makkelijker maken voor de gebruiker? “Design thinking is a human-centred approach to innovation that draws from the designer’s toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology, an the requirements for business success” (Tim Brown van IDEO). Alles gericht om de consument de best mogelijke ervaring te geven.

  • Hoe ziet de reclamewereld er volgens jou over 5 jaar uit?

Ik ben erg benieuwd naar de Virtual Reality bril. Beelden terugkijken of een totaal nieuwe omgeving zien, waar vervolgens goed in geadverteerd wordt. Een virtuele wereld waar KLM vliegtuigen in de lucht zweven en je je eigen personage kan kopen. Je kijkt dan niet meer naar reclame, je beleeft hem. Misschien besef je überhaupt niet dat de gepersonaliseerde 360° beelden afkomstig zijn van een commercieel merk.

  • Wat is volgens jou de belangrijkste trend in de reclamewereld?

Ik lees de laatste tijd veel over adblockers. De software die enkel je moeder niet op haar computer heeft omdat ze braaf de minuten advertenties bekijkt. Er wordt tegen gestreden door internationale uitgevers. The Washington Post testte in september een nieuwe aanpak: wie een adblocker had, mocht geen gratis stukken lezen. Een logische stap voor bedrijven met een businessmodel gebaseerd op advertenties. Apple stelt, erg tegenstrijdig, de software beschikbaar in haar App Store. Misschien is het is de kunst om persoonlijke beelden te maken die mensen niet wegklikken. Dat jouw reclame liever wordt bekeken dan de nieuwe videoclip van Justin Bieber. 
 

Nieuwsgierig wie er volgende week in de tweede editie van Nieuwe Reclame Gasten staat? Volgende week komt er weer een nieuwe poll online. Wil je zelf een keer in Nieuwe Reclame Gasten staan met je designs? Stuur dan een mailtje naar anouk@brandfighters.nl of check onze website: www.brandfighters.com en meld je aan als Fighter.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie