Het stuivertje wisselen is in volle gang: NPO Radio 2 weer nummer 1

Dat Radio 538 en NPO Radio 2 regelmatig van koppositie wisselen, is een mijlpaal, zegt Evert Bronkhorst in zijn analyse van de radiocijfers.

  • Blog
  • 23 May 2018
  • Redactie Adformatie
123RF.com

We hadden het al voorspeld: de strijd om de titel grootste radiozender van Nederland is in volle gang. In de nieuwe meting van maart/april 2018 neemt NPO Radio 2 de koppositie weer over van Radio 538.

Wij verwachten dat dit beeld de komende maanden nog wel vaker zal voorkomen. Maar dit is op zich wel een mijlpaal, want in deze meting zullen vrijwel geen december-effecten meer voorkomen.

NPO Radio 2 levert wel wat in ten opzichte van de vorige meting (ca. 0,5% in de meeste doelgroepen), maar vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar is de overall stijging 1,1 procent. Opvallend is dat de stijging op werkdagen duidelijk sterker is dan in het weekend. Als we kijken naar leeftijdsgroepen, dan heeft deze zender in 1 jaar tijd de grootste groei doorgemaakt bij 20-34 jaar.

Radio 538 levert ook in ten opzichte van de vorige meting (-0,8% bij 10+) en iets minder vergeleken met een jaar geleden (-0,4%). Wel lijkt de zender iets jonger qua profiel te worden, ten opzichte van beide referentiemetingen stijgt men in 20-34 jaar doelgroep.

Luistercijfers maart april 2018
Luistercijfers maart april 2018 -

Qmusic op de weg terug

Q Music lijkt langzaam op de weg terug. Ten opzichte van vorig jaar is er nog wel sprake van een daling maar vergeleken met de vorige periode zien we in alle leeftijdsgroepen een duidelijk stijging. Als dit beeld in de komende meting zich voortzet, lijkt de dip van Q Music achter de rug.

NPO Radio 1 levert wel in (effect Olympische Spelen in vorige meting), maar heeft zijn positie ten opzichte van vorig jaar duidelijk verbeterd. Daarentegen zien we bij BNR Nieuwsradio geen groene cijfers op de borden maar een lichte daling.

Bij Talpa Radio kan de vlag uit voor de prestaties van Radio 10, in een jaar tijd meer dan 2 procent groei in marktaandeel in vrijwel alle leeftijdsgroepen is een bijzondere prestatie.

En er zijn geen signalen dat aan deze groei op korte termijn een einde komt, integendeel zelfs. Men is hard op weg naar een top 3 positie, de concurrentie (Sky Radio en Q Music) is binnen handbereik en het zou ons niet verbazen dat komend najaar (na de komst van Gerard Ekdom) deze plaats op het podium al bereikt is.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie