Omzetdaling Google, advertentieboycot heeft nauwelijks effect op Facebook

Amazon en Apple laten sterke cijfers zien over het tweede kwartaal.

123RF

Vier grote techpartijen Google, Facebook, Apple en Amazon kwamen deze week met hun tweedekwartaalcijfers naar buiten. Daarbij vallen vooral de omzetdaling en mindere advertentie-inkomsten van Google op. Het is de eerste keer dat het techconcern een min noteert. De andere partijen kwamen juist met recordcijfers naar buiten. Dit alles tegen de achtergrond van de hoorzittingen in het Amerikaanse congres over hun marktmacht.

Google

Google noteerde voor het eerst in zijn bestaan een omzetdaling. Die was over alle divisies 1,6 procent.

Google zag de advertentie-inkomsten in het tweede kwartaal teruglopen, bleek gisteren nabeurs uit de resultaten van moederbedrijf Alphabet. Ze daalden op jaarbasis van bijna 32,5 miljard naar 29,9 miljard dollar. Als gevolg van de coronacrisis besloten adverteerders aanvankelijk hun - digitale - bestedingen te bevriezen of uit te stellen. Ook Google werd daardoor geraakt. 

YouTube deed het wel goed, omdat meer mensen tijdens de lockdown video keken. De reclamebestedingen stegen 6 procent naar 3,8 miljard dollar.

Facebook

Facebook kwam relatief fluitend het tweede kwartaal door. Er is een lange rij adverteerders die Facebook (en andere sociale media) een periode in de ban doen omdat ze te weinig ondernemen tegen hatelijke teksten en fakenieuws. Toch had dit nauwelijks effect op de kwartaalcijfers. Onderzoeker Pathmatics had al becijferd dat het effect gering zou zijn.

De advertentieomzet van Facebook steeg in Q2 met 10 procent naar 1,8 miljard dollar. De winst werd bijna verdubbeld naar 5,2 miljard. De omzetgroei was wel wat lager dan anders met 18,6 miljard dollar. Het aantal dagelijks actieve gebruikers van Facebook steeg ook: met 12 procent naar 1,79 miljard.

Amazon

Amazon profiteerde in het tweede kwartaal van het feit dat nog meer mensen tijdens de lockdown thuis gingen winkelen. De omzet van het concern steeg met 40 procent naar 89 miljard dollar. Bijna de helft daarvan is dankzij e-commerce. Abonnementdienst Prime deed het eveneens goed met een stijging van bijna 30 procent. 

De nettowinst verdubbelde naar 5,2 miljard dollar, een record voor Amazon. Het bedrijf begon in het eerste kwartaal officieel in Nederland.

Apple

Apple maakte gisteren de resultaten van het derde kwartaal bekend (oor Apple gelden april, mei juni als derde kwartaal van het boekjaar 2020). Het bedrijf behaalde een kwartaalomzet van 59,7 miljard dollar, een stijging van 11 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Er was een kwartaalwinst per aandeel van 2,58 dollar, een stijging van 18 procent.

Internationale sales waren goed voor 60 procent van de kwartaalomzet. 

De cijfers zijn ook voor Apple een record. Dat was volgens topman Tim Cook te danken aan zowel productverkoop als services en groei in alle geografische segmenten. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie