‘Philips moet zich richten op technologiepessimisten’

Philips kan rivaal Sony in Europa alleen verslaan door zich te richten op de productie van eenvoudige apparaten voor de oudere, traditionele consument. Het heeft voor Philips geen zin zich te focussen op de early adoptersmarkt, waar Sony oppermachtig is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is de conclusie van een door Forrester gehouden onderzoek onder Europese consumenten van zestien jaar en ouder. Uit het onderzoek blijkt dat qua naamsbekendheid in Europa Philips en Sony niet voor elkaar onderdoen: negen van de tien Europeanen kennen beide merken. Niet alleen in herkenning, ook in penetratie gaan de twee gelijk op. Van de ondervraagden zegt ruim veertig procent producten van zowel Sony als Philips te bezitten.

Als echter gevraagd wordt naar een voorkeur, wordt het verschil helder. Dan is Sony ruimschoots winnaar. Een op de drie Europese consumenten geeft de voorkeur aan Sony; een op de vijf aan Philips. Sony blijkt populair onder de early adopters, jonge mannen die gek zijn op technologie.

Onderzoeker Fraser Pearce van Forrester concludeert dat Philips het niet moet zoeken onder deze zogeheten optimisten, maar juist onder de technologiepessimisten: de traditionele gebruikers van simpele apparaten. Ook in de communicatie moet Philips de nadruk leggen op het gebruiksgemak, adviseert Fraser.

Philips woordvoerder Cor Vreven reageert laconiek op het onderzoek: ‘Alle respect voor Forrester hoor, maar we delen niet één op één hun adviezen. Uit eigen onderzoek hebben wij geleerd dat een grote groep consumenten geïnteresseerd is in geavanceerde apparaten.’ Philips ziet wel degelijk heil in de moeilijke early adoptersmarkt van heerser Sony. ‘Ach, wat is een moeilijke markt? Consumentenelektronica is in zijn totaliteit een moeilijke markt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie