Reclamebestedingen tv stijgen 1,4 procent in eerste drie kwartalen

De 'TV-SchermTijd' nam eveneens toe, volgens Screenforce.

De tv-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op 567 miljoen euro, na aftrek van bureaucommissie. De stijging is 1,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In alle vormen van tv-reclame - spot- en non-spot, via tv en de online videoplatforms - nemen de bestedingen toe.

Dat blijkt uit cijfers van Screenforce waar de broadcasters, ORN, RTL, Ster en Talpa Network toe behoren.

De spotbestedingen groeiden met 1,3 procent en kwamen uit op 508 miljoen. De non-spotbestedingen groeiden met 2,2 procent naar 59 miljoen. Voor beide categorieën geldt dat het grootste deel van deze groei komt uit de online video platforms van de aangesloten zenders.

Geen groei kijktijd in 20-34

De 'TV-SchermTijd' is toegenomen met 2,7 procent naar 188 minuten. Alleen in de leeftijdsgroep 20-34 jaar daalt de kijktijd. Het tv-toestel bereikt wekelijks 14,4 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder. Het bereik ligt hiermee op 91 procent.

Nieuwe metrics

Begin dit jaar heeft SKO twee nieuwe metrics geïntroduceerd: TV-ZenderTotaal en TV-SchermTijd. TV- ZenderTotaal is de tijd die gekeken is naar content van de tv-zenders en is opgebouwd uit live (lineair) kijken en uitgesteld (non-lineair) kijken.

In de eerste drie kwartalen van dit jaar werd er gemiddeld 154 minuten per dag gekeken naar content van de tv-zenders, een stijging van 2 minuten ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018.

Versnipperd

GroupM kwam vorige week al met positieve cijfers over de tv-markt. Wel maakt de media-inkoper een kanttekening, omdat 'de adverteerder niet de winnaar is van de nu lopende tv-strijd, door versnipperde budgetten voor soortgelijke bereiksperformance'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie