RTL Group haalt minder omzet uit tv-reclames

Het mediabedrijf deelt in zijn halfjaarcijfers ook statistieken over het aantal Videoland-abonnees en een update over de fusie met Talpa.

RTL Nederland

RTL Group heeft in het tweede kwartaal van dit jaar minder omzet behaald uit tv-reclames dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg 614 miljoen euro, tegenover 686 miljoen euro vorig jaar. Volgens RTL komt dat omdat de vraag naar tv-advertenties in veel Europese landen dit jaar afgezwakt is.

Dat blijkt ook uit de cijfers, die betrekking hebben op januari tot september. De voor RTL Group belangrijke landen Duitsland en Frankrijk groeiden in die periode niet langer qua tv-advertenties, maar daalden met 2 tot 7,5 procent zien. Nederland was een positieve uitschieter, met een groei van +10,7 procent. RTL Group waarschuwde in augustus al voor een afkoelende tv-advertentiemarkt. 

Videoland groeit weer

Het aantal betalende abonnees voor de streamingsdienst RTL+ is dit jaar met 53,8 procent gestegen ten opzichte van september 2021. In totaal heeft de dienst nu 3,6 miljoen abonnees. RTL Group dankt de forse groei vooral aan een samenwerking met Deutsche Telekom rondom een tv-pakket. 

Videoland groeit minder hard, namelijk met 9,5 procent jaar-op-jaar. De dienst telt nu 1,109 miljoen betalende klanten. Volgens RTL Group is de groei te danken aan de Glory-kickboksevenementen, de serie Mocro Maffia en het vijfde seizoen van de serie The Handmaid's Tale. Hoewel Videoland jaar-op-jaar inderdaad gegroeid is, is 2022 een gemengd jaar voor de dienst. In het tweede kwartaal verloor Videoland namelijk 57 abonnees, volgens RTL Group-ceo Thomas Rabe door de Nederlandse introductie van Viaplay en HBO Max. Aan het einde van het tweede kwartaal had Videoland 1,079 miljoen betalende abonnees, tegenover 1,136 miljoen een kwartaal eerder. Nu zijn het er dus weer 1,109 miljoen. 

Uitsluitstel over fusie

RTL Nederland en Talpa Network willen fuseren om samen een betere vuist te kunnen maken tegen internationale media- en techbedrijven. Die fusie ligt onder het vergrootglas van de Autoriteit Consument & Markt, die begin dit jaar aankondigde extra onderzoek te verrichten naar de gevolgen voor de Nederlandse media- en adverteerderswereld. Adverteerdersbond BVA tekende deze zomer bij de ACM bezwaar aan tegen de fusie. De bond zegt bang te zijn dat de fusie leidt tot een verschraling van het tv-aanbod en duurdere reclamespotjes.

In de nieuwste cijfers zegt RTL Group te verwachten dat de ACM nog dit kwartaal besluit of de fusie door mag gaan. In augustus zei RTL-topman Rabe: 'We blijven ervan overtuigd dat marktconsolidatie noodzakelijk is om te kunnen concurreren met de wereldwijde technologieplatforms.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie