Sanoma ziet winst in Nederland stijgen door kostenbeheersing

De Nederlandse tak van de Finse uitgever komt in het eerste kwartaal op een winst van 15 miljoen euro (2017: 14 miljoen).

ANP

Sanoma presenteerde vanochtend de resultaten van het eerste kwartaal. In Nederland zag Sanoma de winstgevendheid (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) voor haar mediabedrijf opnieuw licht verbeteren naar EUR 15 miljoen (2017: 14 miljoen) 'door een goede kostenbeheersing'.

De operationele EBIT margin is gestegen naar 15,5 procent (2017: 13,9 procent). De oplagecijfers bleven stabiel in zowel Nederland als Finland.

Verkoop Belgische vrouwentitels

Sanoma kan de winst vooral zien stijgen door kostenbeheersing. Eerder werd aangekondigd dat Sanoma de Belgische vrouwentitels zoals Flair en Libelle wil afstoten. Roularta is bereid daar 34 miljoen euro voor op tafel te leggen. De verkoop zorgde bij de Belgische tak voor commotie. In maart moest de nieuwe Nederlandse CEO Marc Duijndam uitleg komen geven aan de werknemers, die hem met vuilniszakken opwachtten, omdat ze vinden dat ze ‘bij het vuilnis’ worden gezet. 

Maar Sanoma zet deze. zoals president en CEO Susan Duinhoven, het noemt 'strategische route' voort. Het betekent onder meer dat de huis- en tuinbladen onder Sanoma Nederland gaan vallen en dat 96 werknemers collectief ontslagen zouden worden. 

De verkoop verloopt volgens Sanoma 'volgens plan': er is een akkoord bereikt met de sociale partners en naar verwachting wordt de verkoop begin van het derde kwartaal gefinaliseerd.

Investeren in evenementen

In Finland heeft Sanoma een festival en evenementenbureau, N.C.D. Production, geacquireerd met een jaaromzet van 20 miljoen euro in 2017. De uitgever ziet een groeimarkt in live evenementen.

Deze acquisitie past in de groeistrategie van Sanoma met het acquireren van complementaire diensten die kunnen profiteren van de infrastructuur en het netwerk van Sanoma.

Duinhoven: 'Het eerste kwartaal kenmerkt zich altijd als een klein kwartaal door de seizoensinvloeden op zowel de advertentiemarkt als de educatieve markt. Met name in de educatieve markt is al een aantal jaar een verschuiving zichtbaar naar het tweede en vooral ook het derde kwartaal. Dit betekent dat in 2018 het patroon van onze business anders is dan in 2017. De winstgevendheid zal hoger zijn in de tweede helft van dit jaar door een significante verschuiving in EBIT van 15 tot 20 miljoen euro naar het einde van het jaar, vergeleken met 2017.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie