Dat blijkt uit het onderzoek ‘Screen life: The view from the sofa’ van Brits marketingbureau Thinkbox. Spot zette een aantal uitkomsten op een rij.
Conclusies uit dit onderzoek:
1. Multitasking bestaat al jaren. Multiscreening is een nieuwe generatie, met meerdere schermen
2. De betrokkenheid bij de tv-programma’s en tv-commerials is hoger bij gebruik second screen
3. Actieve multiscreeners zijn positiever over de tv-programma’s en tv-reclames
4. Multiscreening leidt ertoe dat kijkers langer aanwezig zijn voor het scherm
5. Multiscreeners blijven meer kijken tijdens de reclameblokken
6. Het sociaal kijken, samen kijken met anderen, neemt toe bij gebruik van second screens
7. Multi-screeners kunnen moeiteloos hun aandacht switchen tussen tv en second screen
8. Second screen-gebruik heeft geen nadelige invloed op de reclame- en merkherkenning
Interactie
De ondervraagden gaven aan dat ze openstaan voor links van adverteerders. Dat kan door interactiemogelijkheden op te nemen in tv-reclames zoals promotiecodes, links naar websites met productinformatie.
Onderzoek
Het Screen Life-onderzoek combineert online, in-home en experimentele onderzoekstechnieken. Er is ruim 600 uur natuurlijk kijkgedrag bestudeerd. Dat werd gedurende twee weken live gefilmd in de huiskamer van 20 verschillende ‘multi-screenende’ huishoudens . Om de daadwerkelijke programma- en reclame-betrokkenheid vast te stellen, werden de opnames geanalyseerd en naderhand besproken met de leden van het huishouden. Daarnaast zijn de tv-reclameherkenningscores afkomstig uit een aparte second screen test geanalyseerd en is er een aanvullend online onderzoek uitgevoerd onder personen die tv kijken en internet toegang hebben.
Het onderzoek is uitgevoerd door COG Research onder 2.000 respondenten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!