Sombere vooruitzichten voor het medium televisie

De digitale revolutie is onverbiddelijk geweest voor de traditionele printkanalen. En dit is niet het enige kanaal wat onder druk staat. TV kan het volgende slachtoffer worden, zo blijkt uit Brits onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De ogen van de always connected consumer zijn al geruime tijd gericht op schermen in plaats van tijdschriften. Uitgevers reorganiseren en bezuinigen door redacties samen te voegen. Hun weg naar een gelukkige en lucratieve digitale toekomst lijkt nog onduidelijk omdat alternatieven als displaymarketing minder inkomsten genereren. Ook traditionele reclamebureaus krimpen omdat de traditionele advertentiemarkt flink onder druk staat. En er is meer slecht nieuws op komst. Vanuit het generationele perspectief is deze verschuiving is slechts het begin. TV is het volgende medium wat het zwaar kan gaan krijgen. 

Media consumenten uit de jaren &;40 , &;50 , &;60 , en &;70 groeide op met het lezen van kranten en tijdschriften. En ook al neemt het gebruik af zien we hier toch dat gewoontes een rol spelen in het gebruik van deze kanalen. Gewoontes zijn namelijk moeilijk af te leren. Hier werd op ingespeeld door digitale initiatieven. Print ervaringen werden gedigitaliseerd in de vorm van digitale magazines. Maar digitale magazines vinden tot op heden geen aansluiting bij het grote publiek. Veelbelovende digitale magazine initiatieven als Zeen en Prss kwamen helaas niet door de beta fase heen. Waarom eigenlijk?

Uit onderzoek blijkt dat media consumenten in de 0s , 10s , 20s , 30s geen printgedrag of loyaliteit hebben aan dit type medium. En dat is misschien wel de reden dat digitale magazines niet aanslaan. Nieuws websites en blogs voldoen immers in de vluchtige informatie behoefte van de digitale generatie. Voor deze generatie is het idee van het afdrukken van informatie op een dode boom en vervolgens distribueren naar huizen en kiosken al helemaal belachelijk , ouderwets , onhandig en verspillend. Daarnaast is het nieuws al verouderd voordat het gedrukt is, laat staan gedistribueerd. Voor degenen die niet met papier zijn opgegroeid is digitaal is superieur in bijna elk opzicht. 

Langzaam maar zeker wordt de felbegeerde media demografie  overgenomen door digitale consumenten. En in nog eens 10 tot 20 jaar zullen de consumenten die nog een voorkeur geven aan print bestaan uit hoog bejaarden die de uitgave fakkel hebben overgedragen aan de digitale generatie. Nu al zie je dat digitaal is doorgedrongen tot de leeftijdsgroep 75 jaar een ouder. 

De resultaten van een recent onderzoek van de Britse media consumenten maakt dit duidelijk . Onderzoekers vroegen consumenten welke media ze het meest zouden missen. Vervolgens hebben ze de resultaten gesegmenteerd naar leeftijd .

Onder jongere consumenten heeft digitaal qua belang print en televisie allang overtroffen. Vooral binnen leeftijdsgroep 16-44 jaar is digitaal veruit het meest dominante medium. TV is nog steeds sterk, maar het is al kleiner dan digitaal. Een (kleine) voorkeur voor print is alleen zichtbaar in de 35-44 groep. Onder de 16-34 -jarigen, de volgende generatie van consumenten, geniet print zelfs geen voorkeur meer.

Het onderzoek toont ook dat degenen in de tv- business werkzaam zijn niet achterover moeten leunen. Ook hier zien we een generatieverschuiving en zien we het aandeel bij de leeftijdscategorie 16-24 drastisch dalen. Als er niet iets drastisch verandert in de manier waarop de televisie als kanaal wordt ingezet door exploitanten dan is de kans groot dat televisie een zelfde toekomst geniet als de geprinte media. De smartphone is zonder twijfel de grote winnaar. 

 

Auteur: Michel van Velde is oprichter en CEO van advertising & digital agency

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie