TrendRede 2016: Bouwen aan Vertrouwen

De TrendRede 2016 wordt op 12 januari uitgesproken bij Pakhuis De Zwijger. De aangesloten Trendredenaren geven hier alvast een voorzet op de inhoud. Dit keer het woord aan Brian Kragtwijk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Stel je eens voor dat het mogelijk is om op eigen kracht jezelf met topsnelheid te verplaatsen terwijl je geen hand voor ogen ziet. Hoe ziet dat er dan uit? Hoe klinkt het? Wat voel je en wat doet het met je? Wat gaat er door je hoofd? Geeft het je energie en kom je gelijk in actie? Of wil je eerst rustig nadenken en je gedachten ordenen? Wellicht wil je eerst leren hoe dit werkt? Of heb je meer behoefte aan een stapsgewijze, eenvoudige, structurele uitleg? Zie je alleen blokkades en onmogelijkheden of vertrouw je meteen je eigen instrumenten zodat het lukt?

Kernmerken van F-jes voetbal
Bouwen aan vertrouwen door de inzet van verbeeldingskracht en het stellen van vragen zijn de eerste inzet voor positieve verandering: essentiële bouwstenen voor toekomstige geschiedenis. De huidige Nederlandse alertheid en richting neigen meer naar de krachten van ‘niet’ en ‘nee’ ten koste van ‘wel’ en ‘ja’. Helpt dit? Kijk maar wat er gebeurt als je tegen jonge kinderen roept om niet tegen de paal aan te fietsen of juist aangeeft er links of rechts om heen te fietsen. Welk scenario werkt het beste? Zolang we verandering en onbekendheid blijven zien als bedreiging, ons ‘niet’-punt duidelijk proberen te maken onder het mom van ‘recht op een mening’- door harder te praten, te schreeuwen, overstemmen en te intimideren heeft het huidige Nederlandse overtuigingssysteem de kenmerken van &;F-jes voetbal&; - als jonge honden achter elke bal aanrennen. Terwijl we in potentie veel slimmer zijn door het geheel te overzien en te verbinden op visie, thema en begripsvorming. Laten we bewust kiezen om spelenderwijs vaker ‘ja’ te zeggen en te werken aan alternatieven. Bouwen door het vrije spel weer terug te brengen met positieve feedback en stimulans.

Spelen en communiceren
Persoonlijk vind ik dat iedereen toegang moet hebben tot allerhande, vernieuwende speeltuinen gevuld met mensen, informatie en techniek. Geen sector uitgezonderd. Iedereen heeft recht op het spelenderwijs kweken van eigen verbeelding en begripsvorming om zodoende de wereld anders te benaderen en verder te helpen. Ja, inderdaad, naast spelen ook leren communiceren om te verbinden. Van nature is celdeling een van de essentiële processen voor voortplanting en groei. Daarom is bijvoorbeeld kennisdeling vanzelfsprekend aan het worden. Zonder delen geen vermenigvuldigen. Spelend kunnen we dan bouwen aan scenario’s en  zorgen we voor een complete reset door in samenspraak de bestaande bouwwerken te ontmantelen, de bouwstenen ervan in de essentie te waarderen en opnieuw vanuit een leeg tekenvel op te bouwen.

Bouwen aan vertrouwen door je eigen instrumenten anders te bekijken en in te zetten. Je moet vandaag de dag wel heel sterk in je schoenen staan en stappen durven te ondernemen. Hoe je ook kunt beginnen? Inderdaad, met kleine stappen. Probeer maar eens op het strand je stappen te tellen terwijl je je ogen dicht houdt. Voer vervolgens het tempo op. Probeer eens te rennen. Waar ligt je positieve grens? Je kunt meer dan je denkt. En het is nog leuk ook.

Brian Kragtwijk

Op 12 januari 2016 wordt de TrendRede 2016 uitgesproken. Deze zesde TrendRede vindt plaats op een nieuwe tijd, aan het begin van het nieuwe jaar, en op een andere plek, bij Pakhuis De Zwijger. Wil je hierbij aanwezig zijn? Meld je dan aan op

De TrendRede wordt ieder jaar belangeloos samengesteld door een groep vooraanstaande trendwatchers. Door hun kennis te bundelen, willen zij een bijdrage leveren aan de toekomst van de samenleving waar zij zelf deel van uitmaken. In aanloop naar de TrendRede 2016 kijken zij terug en vooruit en geven zij in een blogserie hun visie op deze toekomst.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie