Premium

Unilever test eigen crossmediaonderzoek

Unilever werkt nauw samen met Facebook, Google, Twitter en Kantar Research en wil meer adverteerders polsen.

ANP

Unilever heeft een eigen crossmediaal meetmodel ontwikkeld en inventariseert momenteel bij andere partijen en adverteerders of ze mee willen werken. De stap maakt onderdeel uit van de inspanningen van het concern om het digitale ecosysteem te verbeteren.

Er ligt nu een model om publiek- en publieksreacties te meten en effecten op de korte, middellange en lange termijn. Er is nauw samengewerkt met Facebook, Google, Twitter en Kantar Research.

 

 

Advertentie

Niet bruikbaar

De wereldwijde mediabaas Luis Di Como zei onlangs tegen The Drum dat Unilever heeft gekeken naar andere meetsystemen in de markt, maar tot nu toe waren die allemaal niet bruikbaar.

‘We wilden iets dat ons de mogelijkheid gaf om goed en veilig crossmediaal onderzoek te doen rond verschillende platforms zonder dubbeling in bereik. Maar ook zochten we naar een manier om impact te meten. Niet alleen in termen van attributie, ook op sales.’

Unilever heeft het systeem inmiddels in een aantal markten getest en de eerste resultaten zijn volgens Di Como ‘veelbelovend’.

Uitnodiging

Unilevers mediadirecteur in Nederland, Harry Dekker, zegt dat het onderzoek ‘een internationaal initiatief is dat wordt toegepast waar mogelijk. ‘In dit stadium is het een aankondiging en open uitnodiging voor partijen - ook andere adverteerders - om zich aan te sluiten).

Dekker verwacht meer details tijdens de WFA conference in Lissabon eind maart.

Nederlands bereiksonderzoek

In Nederland loopt momenteel een tender voor een nieuw groot crossmediaal bereiksonderzoek. Initiatiefnemers zijn SKO, NLO, NOM en VINEX. Off- en online kijken, lezen en luisteren moeten er in samenkomen. Wat Unilevers stap voor dat onderzoek betekent, is niet bekend.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Richard Timman
Interessant! Zouden ze nu eindelijk antwoord krijgen op de aloude vraag welke 50% van het mediabudget weggegooid geld is?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie