Vakjury nomineert acht radiocommercials

De vakjury creatie van de RAB Radio Advertising Awards heeft acht radiocommercials genomineerd in drie categorieën (profit, non-profit en inhaker).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de categorie creatie profit zijn de radiocommercials van Vodafone, Tempo-Team, OSB en Park-line genomineerd. Voor creatie non-profit selecteerde de jury de commercials van Stichting Stop Kindermisbruik en Wakker Dier. In de nieuwe categorie inhakers maken de radiospots van C1000 en de Gemeente Haarlem kans op een bekroning.

De jury over de genomineerden in de categorie Creatie Profit:
‘Vodafone is met “Delen als een baas” (They&Achtung!) genomineerd omdat de radiocommercial goed op de doelgroep zit in de aanpak. De onzinnigheid die het social mediagebruik op de hak te neemt, spreekt jongeren aan. Goed gebruik van humor om de boodschap over te brengen.’

Tempo Team is genomineerd met de radiocommercial “Herplaatsen” (TBWA\Neboko) door goed gebruik van de emotionele kracht van het medium radio, je ziet het echt voor je. Een basisschool tafereel wordt geprojecteerd op het bedrijfsleven met een goed begrip van culturen in het bedrijfsleven. Bijzonder humoristisch en er wordt goed geacteerd.’

‘OSB is met drie radiocommercials genomineerd met het thema “Firma de Wringer” (Alta). De doelgroep is b-to-b maar de boodschap spreekt ook consumenten aan, het is relevant voor alle luisteraars. Het is knap om een tot op het bot irriterende situatie om te zetten naar een humoristisch verpakte boodschap. Goed uitgevoerd met tot de verbeelding sprekende personage.’

‘Park-line is genomineerd met een radiocampagne (Stopkracht) gebaseerd op het oude vertrouwde “roept u maar” concept. Elk voordeel van Park-line wordt in een eigen rijm/liedje verpakt en als aparte versie ingezet. Door deze specifieke aanpak wordt het medium radio ten volle gebruikt. Je bent toch telkens benieuwd wat er komen gaat in de nieuwe versie.’

De jury over de genomineerden in de categorie Creatie Non-Profit:
‘Stichting Stop Kindermisbruik is genomineerd met twee commercials van de campagne “Realistische aanpak” (Publicis Amsterdam). De commercials zijn gebaseerd op een goed creatief idee waarbij de luisteraar op het verkeerde been wordt gezet, dit maakt de boodschapoverdracht en de herinnering zeer sterk. De uitvoering is goed met een krachtige stem en functionele muziek.’

‘Wakker Dier is genomineerd met de commercial “Stop de plofkip bij Olvarit”. Een gewaagde boodschap die de doelgroep moeders met zeer jonge kinderen raakt maar ook voor anderen relevant is. Door de aanpak met een wisselende tone of voice een opvallende radiocommercial. De radiocampagne was effectief want Olvarit is nu plofkip-vrij.’

De jury over de genomineerden in de categorie Creatie Inhaker:
‘Gemeente Haarlem is genomineerd met de commercial “typemachine” (RadioHeads) die inhaakt op de troonswisseling en uitgezonden is op Lokale Radio Haarlem en Radio Noord-Holland. Een lokale speler met gezonde dosis zelfspot want zij gebruiken een nationaal argument om een lokaal evenement te promoten. Met een goed stemgebruik en opvallend geluidseffect van typemachine.’

‘De “geluksvogeltjes” (Alfred) voor het EK voetbal 2012 van C1000 hebben het Nederlandse voetbalteam geen volgende speelronde opgeleverd maar de radioluisteraar kon wel genieten van een feel good song die het hele drie minuten reclameblok claimde. Een compromisloos concept met een goede uitvoering. C1000 heeft hiermee het EK neergezet en de Nederlanders geraakt.’

De jury, met voorzitter Aad Kuijper (Alfred), Katrien Kleintjes (ABN AMRO), Charles Borremans (Goud Activatie), Mark van der Heijden (Lemz), Ruud de Wild (538) en Richard Kemper (radiostem, cabaretier en oud reclameman), heeft gejureerd op de criteria radiocreativiteit, uniciteit en effectiviteit. De jury heeft ‘de echte radioparels die uitstekend voldoen aan de gestelde criteria genomineerd’, maar vond dat er weinig koren tussen al het kaf zat en roept de Nederlandse reclamemakers impliciet op meer aandacht aan radiocommercials te besteden.

Op 11 juni worden zes awards uitgereikt. Naast deze drie creatieve vakprijzen, worden ook de Radioadverteerder en Radioplanner van het jaar bekroond door een vakjury. De zesde award is voor de beste radiocommercial, gekozen door het Nederlands publiek. Hiervoor kan er nog tot 10 juni gestemd worden via . Voor een overzicht van alle genomineerden en audiofiles ga naar .

Foto: Flickr CC ()

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie