Verdeelde groei Britse pr-branche

De Britse pr-branche laat een groei zien in de honorariumomzet, maar die zit vooral bij een aantal grotere bureaus. Dit blijkt uit een deze week gepubliceerd onderzoek van Plimmsoll Publishing.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoeksbureau dat nu al zes jaar de Britse pr-sector in de gaten houdt, zegt dat het gat tussen winnaars en verliezers dit jaar opmerkelijk veel groter is dan eerder. David Pattison, een van de medewerkers van Plimsoll: ‘De gemiddelde groei van de branche is zes procent, maar daarbinnen is er een kleine groep van zeventig bureaus die ongeveer met vijftig procent per jaar groeit, terwijl ongeveer een kwart van de bedrijven een verlies draait van twintig procent per jaar’. Onder deze zeventig snel groeiende bedrijven zijn er volgens het onderzoek eenendertig die zichzelf blootstellen aan financiële risico’s in hun zoektocht naar nieuwe markten. ‘Omdat er over het geheel genomen een winstgroei waargenomen wordt, wil dat nog niet zeggen dat de hele branche succesvol is. Wellicht zijn er bureaus bij die geld hebben geleend of op een andere manier risico’s hebben genomen. Daar zijn wel aanwijzingen voor’ zegt Pattison. Het onderzoek heeft de accounts van duizend bedrijven onder de loep genomen en voorspelt dat meer dan een derde dit jaar geen groei hoeft te verwachten. Onder de bureaus die het onderzoek noemt met het hoogste marktaandeel, staat onder andere Fleishman-Hillard genoteerd, met een stijging van 126 procent. (Bron: PR Week).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie