Vlogger Famke Louise voorbeeld voor huiverige brandmanagers

4 lessen die bedrijven kunnen trekken uit het succes van ‘Op Me Monnie’.

Haar debuutsingle kwam binnen op nummer 3 in de Single Top 100, de bijbehorende rapvideo is inmiddels ruim 6 miljoen keer bekeken op YouTube en er wordt massaal op gereageerd. Met haar viral steekt vlogger Famke Louise menig merk naar de kroon. Bedrijven kunnen 4 lessen trekken uit haar succes.

Nog steeds loopt er een rilling over de rug bij veel brandmanagers als merkuitingen niet in lijn zijn met de vastgestelde merkpersoonlijkheid. Het succes dat beautyvlogger Famke Louise boekt sinds ze haar modellenlook heeft ingeruild voor een gangsterimago in haar eigen rapvideo, is echter ongekend. De YouTube-ster weet nu ook de schijnwerpers van traditionele media op zich gericht. Dat de reacties op de viral niet louter positief zijn, is geen reden om op save te spelen.

(Tekst loopt door onder video)

Les 1: Een sterk merk durft zich uit te spreken

Merken die zich uitspreken en de controverse niet schuwen, laten zien dat ze smoel hebben. ‘Ze mogen haten, maar ik laat zien dat het me niet kan schelen’, liet Famke Louise weten. Daardoor ontstijgt ze de grijze massa. Als merk moet je ook je persoonlijkheid aan de buitenwereld laten zien om onderscheidend te zijn en een trouwe achterban te creëren. Dat daar dan ook onverwachte kanten aan zitten, is alleen maar goed. Het valt op waardoor erover wordt gepraat.

Zo weet SuitSupply de aandacht elk jaar weer op zich gericht met gedurfde reclamecampagnes waarmee het bedrijf jaarlijks op veel gratis publiciteit kan rekenen tot in de Huffington Post en The Guardian aan toe. En na de veelbesproken Pepsi-reclame met Kendall Jenner, die zoveel stof deed opwaaien dat ‘ie na een dag alweer werd ingetrokken, bleek 44% positiever te denken over Pepsi na het zien van de reclame.

Les 2: Een sterk merk heeft het lef controversieel te zijn

Beter een sterke positie bij een specifieke groep, dan een zwakke positie bij meerdere groepen. Famkes gangsterverschijning in haar rapvideo staat haaks op haar imago als beautyvlogger waarmee ze bekend is geworden. Ook het liedje zelf is omstreden, omdat het flink geautotuned is, iets wat je bij veel rappers hoort, maar bij meisjes (nog) nauwelijks.

Deze onverwachte kant van Famke leidde tot de enorme controverse die zich uitbetaalt in miljoenen views. Succes waar veel bedrijven graag een graantje van meepikken. Niet voor niets schieten online mediabedrijven als Social1fluencers en RTL MCN (Multi Channel Network) als paddestoelen uit de grond. Gastoptredens, partnerships en events waar Famke haar merk kan promoten en haar fanbase kan laten groeien, dienen zich aan. Iedere school wil Famke nu hebben. Tel uit je winst.

Les 3: Een sterk merk denkt groot

Een sterk merk heeft een hybride businessmodel met eigen events, spin-offs en merchandise. Wie kent niet de inmiddels Hollandse traditie van de Unox Nieuwjaarsduik op 1 januari waarbij 10.000 Nederlanders de zee inrennen met een Unox-muts op, om daarna op het strand van Scheveningen op te warmen met een kopje Unox-erwtensoep. Inmiddels telt ons land al 140 serieuze Unox nieuwjaarsduiken.

Famke werd bekend als beautyvlogger, maar timmert inmiddels ook aan de weg als model en tv-personality. Sinds kort kan ze zangeres dus ook toevoegen aan haar cv. Een sterk merk denkt ook groter en breder dan alleen views en likes. Ontwikkel een online strategie om bereik te creëren en publiek aan je te binden en bouw vanuit daar je bedrijf uit.

Een mooi voorbeeld daarvan is Heineken dat de Olympische Spelen elke vier jaar opluistert met het Holland Heineken House. In aanloop naar de winterspelen in Turijn had het bedrijf een virtuele race naar Turijn online gezet waarbij deelnemers kans maakten op speciale Holland Heineken House-kleding of een van de vip-trips naar de Olympische Winterspelen. Verder had de bierbrouwer in kratten Heineken bier Gouden Plakken gestopt waarmee eveneens kleding en vip-trips te winnen waren.

Les 4: Een sterk merk heeft een boodschap

Famke slaat alle kritiek in de wind omdat ze een powervrouw wil zijn en een boodschap wil overbrengen. Namelijk dat jonge meiden kunnen doen wat ze willen en dat doet ze zelf dus ook. En die boodschap sluit aan bij haar doelgroep, waardoor het wel en wee van Famke relevant is voor een grote groep jonge meiden die haar dagelijkse vlog een astronomisch aantal views, en dus geld, oplevert.

Irene van As is communicatieadviseur bij IvRM

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie