Vrouwen zijn ‘successupporters’

Mindshare analyseerde de verhouding mannelijke en vrouwelijke kijkers tijdens het EK vrouwenvoetbal in vergelijking met het ‘reguliere’ mannenvoetbal.

Zoals iedereen heeft meegekregen was op zondag 6 augustus de finale van het EK vrouwenvoetbal. Gastvrouw Nederland verpletterde de Deense dames met 4-2 in een spectaculaire finale. En dat terwijl voetbal liefhebbend Nederland, en natuurlijk vooral de mannelijke helft van de bevolking, aanvankelijk erg sceptisch was over dit toernooi. Er werd flink geklaagd over het niveau, wat volgens de échte kenner (en die hebben wij in Nederland natuurlijk in overvloed) behoorlijk lager ligt in vergelijking met mannenvoetbal.

Maar vanaf dag één waren de kijkcijfers van de wedstrijden van het Nederlands vrouwenelftal goed. Met als eindresultaat 4,1 miljoen kijkers die Nederland zagen winnen in de finale. De huldiging (direct na afloop van de wedstrijd) trok zelfs 5,3 miljoen kijkers. Heel Nederland liep uiteindelijk traditiegetrouw mee in de polonaise en iedereen heeft genoten van het toernooi en de leeuwinnen. Een goed voorbeeld voor onze leeuwen… 

Ajax – Feyenoord
Terwijl ze in Utrecht op maandagochtend bezig waren met de vraag of het podium voor de huldiging wel groot genoeg was voor de bewegelijke rechtsbuiten Shanice van de Sanden, waren wij bij Mindshare in Amsterdam natuurlijk direct bezig met de vraag of het vrouwenvoetbal qua kijkprofiel méér vrouwen trekt, dan dat er naar mannenvoetbal gekeken wordt. Om dit te onderzoeken hebben we een paar wedstrijden op een rijtje gezet en gekeken naar kijkdichtheid, kijktijdaandeel en de verhouding tussen man en vrouw in de doelgroepen mannen 13+ en vrouwen 13+. 

Uit de resultaten komt naar voren dat vrouwen niet warm worden van clubvoetbal. Veel verschil maakt het niet wanneer het gaat om onze eigen clubs uit de ‘Mickey Mouse competitie’, of om grote Europese clubs die uitkomen in de Champions League of Europa League. De verhouding tussen man/vrouw is iets minder groot als het om de prijzen gaat.

Zo had de klassieker Ajax – Feyenoord (2-1) van afgelopen seizoen een verhouding van 69 procent man en 31 procent vrouw. Tijdens de Johan Cruijf schaal tussen Feyenoord en Vitesse op 5 augustus 2017 lag deze verhouding op 63 procent man en 37 procent vrouw. Tijdens de Europa League finale tussen Ajax en Manchester United afgelopen mei lag dit verschil op 61 procent man en 39 procent vrouw. 43,7 procent van de vrouwen van 13 jaar en ouder die op dat moment voor de buis zaten, keken naar deze wedstrijd. Als het gaat om Europese clubs en Nederlandse clubs is dit qua kijktijdaandeel het hoogst.

Niet meer buitenspel
Maar als het om landen én grote eindtoernooien gaat, worden vrouwen een stuk fanatieker met voetbal kijken op televisie. Vooral als het goed gaat en populair is. Zo trok een poulefase wedstrijd van het (op dat moment) nog relatief onbekende en onpopulaire Nederlands vrouwenelftal op het EK 2013 maar 11 procent van de op dat moment televisie kijkende vrouwen van 13 jaar en ouder aan. 61 Procent van de kijkers was toen man.

Maar op het moment dat vrouwenvoetbal een hot item is én dat dat toernooi zich ook nog eens in Nederland afspeelt, staan vrouwen opeens geen buitenspel meer. Zo keken er naar de eerste poulefase wedstrijd, van dit vrouwen EK, Nederland – Noorwegen op 16 juli 46,4 procent van de op dat moment tv kijkende vrouwen. Naar de finale tegen Denemarken op 6 augustus keken van beide doelgroepen meer dan 80 procent van de op dat moment televisie kijkende mensen. De verdeling was hier 54 procent man en 46 procent vrouw. Als het beter gaat én populairder wordt, kijken er dus ook meer vrouwen.

Vaker 50/50
De verdeling tussen man en vrouw liggen bij interlandwedstrijden op eindtoernooien vaker richting de 50/50. Deze gelijke verdeling is zelfs gehaald tijdens de WK finale van Nederland en Spanje op 11 juli 2010. Zelfs is er toen bijna een gelijk kijktijdaandeel gehaald van ongeveer 90 procent voor zowel mannen als vrouwen. 

Opvallend is wel dat de verhouding mannelijke en vrouwelijke kijkers níet dichter bij elkaar komen als het om vrouwenvoetbal gaat, maar juist tijdens het Nederlands mannenelftal. Naar vrouwenvoetbal kijken dus naar verhouding meer mannen, dan vrouwen. Vrouwen kijken wel meer als het beter gaat én populairder wordt. En dat is toch wel een opvallende conclusie. Maar, hoe zal dit eruit zien als de mannen zich niet weten te plaatsen voor het aankomende WK, en de vrouwen juist wel?
 

HIER DE CIJFERS


Tekst: Boyan de Boer, Campaign Executive AV/Digital bij Mindshare


Foto: ANP.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie