Zijn digitale coupons de uitkomst voor de kleinere ondernemer?

Digitale coupon: ideaal cross-media instrument voor retail, horeca en dienstverleners

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederlanders zijn gek op korting en lage prijzen. Maar veel, met name kleinere ondernemers, kunnen door beperktere (reclame) middelen en marges de grootwinkelbedrijven met kortingen en bonussen nauwelijks het hoofd bieden.

De cijfers (bron: De Telegraaf) liegen er niet om. Zo wordt door 49,6%  van de consumenten een vermindering van de prijs aantrekkelijk gevonden en vindt 21,7% een percentage korting wel attractief. Een cadeau wordt door 64% van de vrouwen en door 36% van de mannen erg op prijs gesteld. Niet voor niets dat er zo vaak naar het prijswapen wordt gegrepen.

Hoewel digitale coupons in Nederland nog niet ingeburgerd zijn, moeten ze op basis van de eerder genoemde cijfers wel serieus genomen worden als marketing- of sales instrument. Daar komt nog bij dat digitale coupons zich uitstekend laten combineren met andere media en daardoor cross mediaal inzetbaar. Combinaties tussen traditionele media zoals: folders, flyers, billboards, stoepborden, winkelruiten e.d. en via internet: social media als Facebook, Twitter, e-mail, website, blog of landingspage e.d. De combinaties en  mogelijkheden zijn eindeloos. Een digitale coupon kan hierdoor een enorm bereik krijgen en afhankelijk van het aanbod zelfs viraal gaan. Niet in de laatste plaats is toepassen van de digitale coupon een ding voor Mobile Marketing. De manier om via de smartphone of tablet de consument weer in de ‘winkel’ te krijgen. Benaderen van een digitale coupon via de PC thuis kan natuurlijk ook. Beperkingen aan de digitale coupon zijn er dus niet of nauwelijks. 

De kosten voor het ontwikkelen, produceren en publiceren van een digitale coupon zijn in vergelijking met de gewone coupon buitengewoon laag. Hierdoor is dit machtige één-op-één en één-op-véél marketinginstrument ook voor de kleinere onderneming toegankelijk.

Tip: De belangrijkste tools om de cross over van de digitale coupon tussen de verschillende media en kanalen te realiseren zijn de QR code, AR en de weblink.

Wellicht de moeite waard om de waarde van deze power tools te herwaarderen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie