Zinvolle data verzamelen vereist innovatief denken

Mondige consumenten zijn er niet meer zo gemakkelijk toe te bewegen om informatie te verstrekken aan marketeers. ‘Voor wat hoort wat’ is de redenering. Maar traditionele beloningen (kortingen, prijskansen) zijn ontoereikend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De moderne, gegevenshongerige marketeer heeft het zwaar. De vraag is niet alleen ‘hoe kom je aan gegevens?’, maar vooral ‘hoe kom je aan werkelijk nuttige gegevens?’ Iemand volgen op internet bijvoorbeeld, levert weliswaar gedragsgegevens op, maar dialoog blijft noodzakelijk om het gedrag te verklaren.

Het goede nieuws is dat beloningen voor informatie niet duur, maar wel goed doordacht moeten zijn. Sommige managers blijken bijvoorbeeld bereid gegevens te verstrekken, in ruil voor deelname aan een businessseminar.

Ook biedt nieuwe technologie nieuwe mogelijkheden. Naviant Europe bijvoorbeeld houdt, samen met computerfabrikanten, online kopersenquêtes. Consumenten die hun nieuwe computer/software installeren wordt gevraagd zich te registreren met klantendetails en vervolgens (vrijwillig) algemenere marketinginformatie te verstrekken. Naviant bouwt zo databestanden voor klanten als Dell op, en boort bovendien nieuwe bronnen van generieke lifestyle-gegevens aan. De hoge respons (95%) lijkt deels verklaarbaar omdat gegevens worden gevraagd terwijl mensen toch al online zijn.Offline wordt onder meer geëxperimenteerd met levensfasemarketing. Zo is een gegevensleverancier in gesprek met een samplingspecialist van babyproducten om een database van zwangere vrouwen op te zetten, niet alleen om luiers te verkopen, maar ook omdat tijdens zwangerschappen vaak van auto wordt gewisseld.De conclusie? Er zijn meer gegevens beschikbaar dan ooit, maar zinvolle informatie verzamelen vereist innovatief denken en empathie met de klant.

< SIZE=1>Bron: marketing direct<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie