'1 aprilgrappen van merken professioneler dan ooit'

Bedrijven sparen kosten noch moeite om een zo professioneel mogelijke 1 aprilgrap de wereld in te slingeren.

Een greep uit de leukste 1 aprilgrappen van dit jaar: Domino's, Coolblue, Zuivelhoeve, Easytoys, Dacia en Young Capital.

Domino's dat stopt met ananas op pizza en automerk Dacia, onderdeel van de Renault-groep, dat de Tesla achterna gaat met de Dacia Duster. Hoewel er vorig jaar - toen het coronavirus de samenleving net in zijn greep had - wat minder ruimte voor 1 aprilhumor leek te zijn, gaan merken dit jaar helemaal los. Bedrijven sparen kosten noch moeite om een zo professioneel mogelijke 1 aprilgrap de wereld in te slingeren en op die manier slimme reclame te maken. 

Lees ookBedrijven pakken uit met grandioze inhakers op 1 april

'Vroeger bleven de grappen overwegend tussen de maker en het 'slachtoffer', of binnen het gezin of bedrijf. Toen waren het voornamelijk practical jokes, waarbij mensen bijvoorbeeld op pad werden gestuurd om niet-bestaande producten te halen', zegt seniordocent Klinische Psychologie Sibe Doosje (65) tegen ANP. Nu besteden grote bedrijven tijd en dus geld aan een goed geschreven persbericht over iets dat niet waar is. 'De 1 aprilgrappen van nu zijn professioneler en commerciëler dan ooit.' 

Doosje noemt Domino's als voorbeeld. De pizzaketen maakte gebruik van de discussie over ananas op pizza, door te melden dat ananas van het menu verdwijnt. Om de grap kracht bij te zetten biedt het bedrijf sinds de bekendmaking van vorige week inderdaad geen ananas meer aan. 'Maar dat verandert vanaf donderdag weer', zegt een woordvoerder, die de grap "nu al geslaagd" vindt. 'Ik krijg al een paar dagen telefoontjes van klanten of het echt waar is. En op sociale media gaat de discussie ook los', zegt ze.

'De vorm van de 1 aprilgrap verandert ook mee met de samenleving', verklaart Doosje. 'Doordat iedereen nu op sociale media zit, worden de 1 aprilgrappen daar ook gemaakt. Pas als een grap media-aandacht heeft gehad, lijkt hij geslaagd.' 

Voor een overzicht: even naar beneden scrollen.

(ANP/Adformatie)

Boer'n yoghurt
De Zuivelhoeve kondigde deze nieuwe nachtcrème van boer'n yoghurt een paar dagen terug aan. 'Heel goed voor je huid en vanaf deze week leverbaar.' Het Twentse bedrijf heeft een rijke geschiedenis van 1 april-humor: De Zuivelhoeve maakte een aantal jaar ge
Dacia Duster
De ruimte in met een klein budget: Het Roemeense automerk Dacia lanceert de Dacia Duster.
EasyToys
De nieuwe thuisbezorgservice van EasyToys. 'Met een wagenpark van 200 splinternieuwe bezorgbusjes gaan wij vanaf vandaag zelf bij onze klanten bezorgen', meldde het merk op social media.
Domino's
Domino's maakte gebruik van de discussie over ananas op pizza, door te melden dat ananas van het menu verdwijnt.
SecondWork
In the mood voor een spannend avontuurtje bij een andere werkgever, of vreemdgaan op een werkgebied? Dan is er de nieuwe dienst Second Work van recruitmentspecialist YoungCapital.
CoolBlue
Klanten bij Coolblue kunnen een tijdslot kiezen om vervolgens thuis te worden opgehaald, meldde het persbericht. Voor alle reserveringen voor Coolblue Buiten geldt: vandaag besteld, morgen van huis.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie