10 top design trends die het aanzien van het web gaan bepalen

Webdesign die een bijdrage levert aan het verbeteren van prestaties zal het meest populair zijn in 2016.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

2015 loopt geleidelijk op z&;n einde en 2016 gloort aan de horizon. Wat zijn de webdesign trends voor het komende jaar? 

Hieronder de tien top design trends die wij in 2016 vaker zullen zien.

1. Mobiele optimalisatie en responsive webdesign

Met het alsmaar groeiende aantal smartphones en het toenemende multiscreen gebruik, is het zal een naadloze ervaring voor de gebruiker, ongeacht het apparaat dat hij gebruikt, de hoogste prioriteit blijven. Responsive design is de ruggengraat van het moderne webdesign en dit zal het ook voor een lange tijd blijven.

Als een website Google&;s mobiel-vriendelijk-test niet doorstaat, zal zijn positie in de Google zoekmachine rankings afnemen, waardoor er minder verkeer naar de betreffende website komt wat weer zal resulteren in minder leads en sales.

2. UX design rocks

UX design kan een merk maken of breken. Een positieve gebruikerservaring stelt gebruikers tevreden en het is een feit dat mensen positieve ervaringen sneller delen met vrienden en familie. Dit verbetert het imago van het merk. Een slecht UX design daarentegen wekt irritatie bij de gebruiker. De negatieve indruk die hierdoor ontstaat, straalt af op het merk. In een sterk concurrerende markt is het noodzakelijk om de aandacht van gebruikers vast te houden, bevindingen te monitoren en de UX continu te optimaliseren.

Usability testing om de algemene prestaties van applicaties en websites te controleren, is relatief nieuw. Maar het zal naar verwachting in belang toenemen in 2016.

3. Langer scrollen

Door de snelle opkomst van de smartphone is navigatie op het web verschoven van klikken naar scrollen. Met als gevolg dat gebruikers de content kunnen zien op één pagina. Gebruikers vinden het makkelijker om relevante informatie te vinden door een pagina te scrollen dan te blijven klikken op links of knoppen.

Verticaal scrollen wordt meestal gebruikt om de inhoud van onepage websites en landingspagina&;s te tonen. Maar soms wordt het ook gebruikt bij productoverzichten zoals bij  of zoeken en vinden. Sociale netwerken gebruiken endless or infinite scrollen, waarbij extra content blijft laden wanneer een gebruiker bladert door de pagina.

4. Interactive storytelling

Dat content king is en een goede content strategie het verschil maakt, weten we allemaal. Ook weten we dat de gemiddelde gebruiker snel afgeleid is en niet houdt van lange teksten of zoekplaatjes. Maar niet alle content kan in bullet points, afbeeldingen of animaties worden meegedeeld. Om de aandacht van de gebruiker vast te houden, heb je dus interessante verhalen nodig, aangevuld met afbeeldingen en animaties die je op interactieve en aantrekkelijke wijze dient te presenteren.

Mooie, interactieve en visuele verhalen spreken de gebruiker veel meer aan en maken dat die zich meer betrokken voelt bij de afzender. De perfecte mix van typografie, kleuren, visuals en animaties zal een geweldig verhaal maken voor uw merk. Wij verwachten dat interactieve storytelling een ​​top webdesign trend in 2016 zal zijn.

5. Grote typografie

Typografie is een belangrijk element in website design in 2015 en zal dit ook in 2016 blijven. Headings en typografie worden groter en fraaier, omdat hiermee de herkenbaarheid van het merk wordt versterkt. Dit doordat de aandacht van de bezoeker hier direct naartoe getrokken wordt.

6. Geen grote achtergrondafbeeldingen

Het gebruik van grote achtergrond header beelden is de laatse paar jaar een populaire trend. Deze helpt ongetwijfeld om de aandacht van de bezoeker te trekken, maar het is inmiddels gewoon geworden. Op bijna op elke site zie je een grote achtergrond afbeelding, soms met typografische lagen erover heen. De nieuwigheid en het effect beginnen af te nemen.

Om je te onderscheiden van de massa kun je de grote beelden beter achterwege laten en deze vervangen door grote, aantrekkelijke typografie in de headers. Dit heeft als extra voordeel dat het de snelheid en prestaties van de website verbetert, want grote afbeeldingen verbruiken veel bandbreedte en verhogen de laadtijd, vooral op mobiele apparaten.

7. Minimalistisch design

Veel visuele en interactieve elementen op een website kunnen bezoekers overweldigen. Daarnaast vergt het gebruik van steeds grotere en meer visuele en interactieve elementen veel data. Zeker als sites op niet snel laden op de smartphone, haken mensen af. De trend is je geheel te richten op minimalistisch design en alle storende niet-essentiële elementen te verwijderen.

8. Focus op content

Nu er in de wereld meer smartphones dan tandenborstels zijn, spreekt het voor zich dat de focus in design komt te liggen op mobiel. De nieuwe uitdaging, is slimme beslissingen te nemen over welke elementen te behouden en welke weg te laten, om daarmee een mooie balans tussen typografie, visuals, kleurenpalet, witruimte en functionaliteit te creëren. Het resultaat: minimalistisch design dat supersnel laadt en waarbij, door de overzichtelijke presentatie van het design en de bijbehorende functionaliteit, de conversie optimaal is.

9. Hoge kwaliteit doelgerichte, professionele fotografie

De kwaliteit van de fotografie is cruciaal voor het succes van een website. De juiste foto&;s maken een groot verschil voor het uiterlijk en de effectiviteit van uw website. Bij het maken van een nieuwe website heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van stockfoto’s of foto&;s die een professionele fotograaf speciaal voor het doel heeft gemaakt.

Hoewel stockfoto’s van hoge kwaliteit, ruim voorhanden en relatief goedkoop zijn, vind je zelden precies wat je zoekt. Daarbij missen ze natuurlijk de persoonlijke touch. Ook anderen kunnen deze stockfoto’s gebruiken, mogelijk zelfs je concurrent. Dit werkt verwarrend en doet afbreuk aan je uitstraling. Ga je voor het inhuren van een professionele fotograaf, dan krijg je hoge kwaliteit fotografie, precies volgens wens. Deze fotografie draagt bij aan uw merk doordat het echt en puur is en passend bij uw merk. Doelgerichte, professionele fotografie geniet dan ook de voorkeur van de meeste merken.

10. Navigation design

Met de komst van mobiele apparaten en responsive webdesign streven designers er naar om elk aspect van een website er geweldig uit te laten zien, ongeacht het apparaat. Navigation design heeft tot doel om een ​​betere gebruikerservaring te bieden.

Flyout/slideout, app-achtige menu’s werden tot nu toe veel gebruikt in apps en bij responsive webdesign op mobiele apparaten met kleinere vensters. Echter, steeds vaker zul je zien dat deze ook gebruikt gaan worden in de hele website, omdat ze een hoop ruimte op het scherm besparen.

Kortom:

Consumenten hebben een scala aan apparaten om uw website te bezoeken en lang niet allemaal beschikken ze over snelle netwerken of onbeperkte data-abonnementen. Om een optimale gebruikerservaring te bieden, dienen designers en engineers daarom nadruk te leggen op het light houden van websites. Bijna alle hierboven genoemde webdesign trends spelen in op dit punt. Er is geen twijfel over mogelijk dat de design trends die een bijdrage leveren aan het verbeteren van prestaties van websites en de laadtijd verkorten, het meest populair zullen zijn in 2016.

Als ik dan even wat reclame mag maken: een goed voorbeeld van een overzichtelijke en schone website is de door ons gebouwde site van , met een mooie balans tussen typografie, visuals, kleurenpalet en witruimte, naast de functionele zoek en boek en andere content onderdelen.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie