3 vragen aan Susan Bratton: Social Media Queen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een dag na interviewde ik één van de keynote sprekers: . Bratton is CEO van podcastnetwerk en een van de meest invloedrijke vrouwen in Sillicon Valley. In September volgt het volledige interview in MarketingRSLT, maar nu hier op Molblog vast 3 vragen die ik haar stelde!

Je bent een groot fan van social media. Wat is je pitch voor dummies?
“Social media zijn in feite webapplicaties waar mensen samenkomen en discussiëren over uiteenlopende onderwerpen en interesses. Dit in tegenstelling tot eendimensionale websites waarbij content kan worden geconsumeerd. Belangrijke netwerken zijn FaceBook, Twitter en LinkedIn. Ik maak dankbaar gebruik van deze netwerken. In twee jaar heb ik een mooi bereik opgebouwd voor mijn podcasts en blog, zonder een dollar uit te geven aan marketing. Mijn geheim? RSS! Door mijn content via Really Simple Syndication aan te bieden bereik ik binnen 1 click 5.600 Twitter volgers, 3.200 Facebook vrienden en 3.100 LinkedIn relaties.”

Waarom moeten merken aan de slag met social media?
“Merken die niet actief zijn op sociale netwerken worden als ouderwets ervaren. Er zijn meer mensen actief op Facebook dan welke site dan ook (naast Google). Als merk wil je aanwezig zijn waar mensen samenkomen en actief zijn. Vroeger was tv hét bereikmedium en daarna print. Mensen zijn nu in grote getallen online en actief binnen sociale netwerken. Ze verwachten daar ook hun favoriete merken te ontmoeten. De merken van morgen zijn authentiek en gaan de dialoog aan met hun fans. Ze zijn eerlijk over hun fouten en bieden hiervoor hun excuus aan. Binnen social media wordt dit enorm op prijs gesteld. In dit kader spreek ik ook wel over humane of forgivable media.”

Wat is het stomste fout die je kunt maken met social media?
“Denken dat je mensen nog steeds kunt bombarderen met die oude merkrommel wat je altijd al hebt gedaan. Stel je bent een koffieleverancier en je blijft maar praten over hoe geweldig je koffie smaakt. Denk je dat dit waarde toevoegt? Je moet weten waar koffiedrinkers echt behoefte aan hebben om door jouw merk te worden gesponsord. Hoe kan je waarde toevoegen en daaraan op een authentieke manier je merk aan koppelen?”

Lees begin september in de antwoorden op de volgende vragen die ik verder stelde aan Susan:

> Je bent een Valley-girl. Wat is op dit moment het meest hot?
> Hoe ga je als merk aan de slag met social media?
> Is er überhaupt wel toekomst voor de traditionele website?
> Hoe kun je het senior management overtuigen van de kracht van social media?
> Wat zijn jouw favorieten in de Social Media Gereedschapskist?

Tijdens de zal Klaas Weima in de workshop inhaken opde kracht van relevante, authentieke en persoonlijke communicatie.
Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie