6 dingen die merken kunnen doen in reactie op de coronaviruscrisis

Zorg dat je als merk verbindt en toon dat je de impact van de crisis op het leven van mensen begrijpt

Hoe merken kunnen reageren op de coronaviruscrisis
Hoe gaan merken om met de coronaviruscrisis?

Hoe gaan merken om met de coronaviruscrisis? Tot nu toe zien we dat veel merken zich eerder terughoudend opstellen. De meeste merken lijken zich ver weg van de crisis te willen houden omdat ze bang zijn om als profiteurs bestempeld te worden. Maar er zijn wel degelijk dingen die merken kunnen doen om te verbinden met mensen en te tonen dat ze de impact van de crisis op het leven van mensen begrijpen 
Natuurlijk moeten merken ten kosten van alles vermijden dat ze als opportunistisch worden gezien. In Nederland bijvoorbeeld, verwachtte een online retailer dat veel producten niet meer geleverd zouden kunnen worden, en verhoogde daarom plotseling de prijzen op een groot deel van het aanbod om de vraag te beheren. Zelfs al is dit perfect te verklaren, het heeft wel geleid tot veel negatieve buzz op sociale media, wat weer kan leiden tot schade op lange termijn.  
Maar er zijn veel positieve initiativen die merken kunnen nemen.
 

1. Geef troost
Louis Vuitton postte een oprechte boodschap aan Chinese klanten op sociale media platforms als WeChat en Weibo: "Elke onderbroken reis zal uiteindelijk opnieuw opstarten. Louis Vuitton hoopt dat u en uw geliefden veilig en gezond blijven."

2. Laat je van je sociale kant zien

Er zijn best wel wat voorbeelden van merken die initiatieven hebben genomen om te helpen de verspreiding te stoppen of om negatieve gevolgen te voorkomen.  In het Verenigd Koninkrijk nodigt Lush mensen uit om in hun winkels te komen om hun handen te wassen. In India,  hebben we communicatie gezien van Lifebuoy, een Unilever-merk, om je handen te wassen, zelfs als het met een concurrerend merk is.

3. Biedt consumenten de mogelijkheid om 'door de crisis te gaan in stijl'

Als je een gezichtsmasker moet dragen, dan kan het net zo goed een zeer modieus uitziend masker zijn; van Shanghai tot New York hebben we maskers zien lanceren met stijlvolle prints  en kleuren.  Er zijn ook veel voorbeelden van influencers die delen hoe je het best make-kan dragen in combinatie met gezichtsmaskers.

4. Omarm de virtuele wereld

We verwachten een grote, verdere verschuiving naar virtueel.  In China, stegen online autoverkopen sterk in de eerste weken van de crisis, ondanks het feit dat de totale autoverkoop compleet ineen gestort is.  We zien ook veel professionele meetings en tentoonstellingen richting online verschuiven, en veel musea zijn begonnen met het creëren van online ervaringen door het creëren van virtuele kamers waar kunst wordt tentoon gesteld.

5. Geef ideeën voor tijdsbesteding

Dit is zeer inspirerend gebied:: hoe kunnen merken mensen helpen om zo goed als mogelijk gebruik te maken van de extra tijd die ze thuis doorbrengen?  Hoe kunnen ze zorgen voor wat vermaak en afleiding, hoe kunnen ze ouders helpen hun kinderen bezig te houden terwijl scholen gesloten zijn, enz. Alibaba organiseert bijvoorbeeld  no-meeting concerten waar ze nieuwe content live streamen. Ikea biedt dagelijks tips om mensen te helpen nieuwe routines te ontwikkelen, variërend van hoe je je thuiskantoor organiseert tot hoe je kan bakken met kinderen.

6. Help stress verlichten

In tijden van crisis maken mensen gebruik van coping-mechanismes zoals humor, ontspanning of meditatie. In Italië was de meest gebruikte emoji tijdens de eerste dagen van de uitbraak 'tranen vol vreugde', vaak bij social media posts die gedeeld werden om de spanning en stress wat meer dragelijk te maken. Ook zien we merken die manieren aanbieden om de gedachten van mensen af te leiden van de stress en angst die deze crisis met zich meebrengt.  Natuurlijk moeten merken, wanneer ze humor gebruiken, heel voorzichtig zijn om mensen niet te beledigen.


 

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je als merk kunt reageren op de coronaviruscrisis. Lees dan het volledige artikel, of neem contact op met Jeroen Barten (Client Officer, Ipsos).

Plaats als eerste een reactie