Premium

‘Autisten zijn de ideale online marketeers’

Online marketingspecialist Swink rekent af met stereotyperingen

Online marketingbureau wil laten zien dat mensen met autisme ook prima kunnen werken in marketing. Niels van Buren, mede-eigenaar van Swink: ‘Mensen met autisme behoren tot de hardst werkende, meest loyale en vooral talentvolle medewerkers die een werkgever zich kan wensen. Niet alleen als IT’er, maar ook in andere functies zoals SEO-, SEA- of contentspecialist.’

Het bureau stelt dit onderwerp juist nu aan de orde, omdat het Autismeweek is. Uit onderzoek blijkt dat slechts 28% van de mensen met autisme regulier betaald werk heeft. Daar wil Swink-oprichter Paul Malschaert iets aan doen. Bij Swink heeft 70% van de medewerkers autisme en minimaal een hbo-denkniveau.

Van financieel dienstverlener naar marketingbureau
Malschaert begon het bedrijf in 2008 om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag te helpen. Hij noemde het bedrijf Opdrachtenbank en richtte de dienstverlening op de financiële sector, tot de crisis uitbrak.

Toen doopte hij de Opdrachtenbank om tot Swink ('To Swink' is oud-Engels dat staat voor hard werken) en ging aan de slag met online marketing.  Dat werk bleek goed te passen bij de talenten van mensen met autisme.

Swink werkt vooral voor grote organisaties, die het bureau als verlengstuk van de marketing- of communicatieafdeling beschouwen. Ze huren het bedrijf in voor specialistische kennis of extra capaciteit. Een paar klanten zijn Nyenrode, Triodos, de Gemeente Amsterdam, Erasmus MC, VUmc en Vebego. 

De ideale online marketeers
Malschaert: ‘Onze medewerkers hebben autisme en een bovengemiddelde intelligentie. Deze combinatie maakt ze de ideale online marketeers: ze hebben sterke analytische vaardigheden en specialistische kennis, werken met grote toewijding en kunnen inzichten omzetten in unieke oplossingen. Verder is het ziekteverzuim extreem laag. Ze zijn de hardst werkende, meest loyale maar vooral talentvolle medewerkers die een werkgever zich kan wensen.'

In 2014 is Van Buren mede-eigenaar geworden. Hij vertelt dat Swink bewust 70% medewerkers met autisme in dienst heeft: ‘We werken met teams van specialisten (70%) en ieder team heeft een manager (30%). Die manager is verantwoordelijk voor zaken als planning en organisatorische afstemming met klanten, want dat zijn dingen die medewerkers met autisme lastig vinden. Door deze taakverdeling zorgen we ervoor dat iedereen doet waar hij het beste in is.’

Kleine aanpassingen
Verder zijn er slechts kleine aanpassingen nodig in de manier van werken. Van Buren: ‘Zoals afspraken om omgevingsgeluiden op de werkplek te reduceren. Verder is het belangrijk  erop te letten dat ze niet te perfectionistisch willen zijn. De inzet moet op blijven wegen tegen het rendement dat de klant wenst. Dit is trouwens ook een reden van die 70/30-verhouding van mensen met en zonder autisme.’

Marijn Bon is contentspecialist bij Swink en heeft autisme. ‘Doordat ik mijn autisme niet hoef te verbergen voor mijn werkgever, kan ik mezelf zijn en dat scheelt veel energie. Hierdoor kan ik me beter richten op mijn werk en dit combineren met een privéleven.’

Autisme is geen communicatiestoornis
Volgens Bon denken veel mensen ten onrechte dat autisme een communicatiestoornis is. ‘Ik communiceer juist kort en krachtig, wat in mijn werk goed van pas komt. Ik ben erg talig en beslist geen 'rekenwonder'. Autisme is vooral een andere manier van informatie verwerken: de details vallen eerder op dan het geheel. Daardoor zie ik bijvoorbeeld spelfouten direct.’

Van Buren: ‘Onze boodschap is vooral dat het belangrijk is om naar ieders kwaliteiten te kijken. Wijs iemand niet af op basis van vooroordelen.’

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie