Consumenten zijn klaar met mobiele apps

Plafond is nu wel bereikt in Europa.

De traffic naar websites afkomstig van smartphones is in Europa meer dan verdubbeld tussen 2014 en 2016. Maar mensen maken steeds minder gebruik van mobiele apps. Ze plaatsen minder vaak nieuwe op hun telefoon, en maken minder gebruik van de apps die ze al hebben.

Net als in VS
Zo blijkt uit onderzoek van Adobe. Europa lijkt de trend in de Verenigde Staten te volgen, waarbij het aantal mobiele apps dat geïnstalleerd wordt, is afgenomen met 38 procent sinds 2014. Het gebruik van apps is daar gedaald met 28 procent. In Europa vlakt de groei van het aantal installaties van apps duidelijk af met een daling van 5 procent in dezelfde periode. Wel is er een lichte stijging van 4 procent te zien van het aantal geopende apps. West-Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk verwachten de komende jaren een vergelijkbare daling als in de Verenigde Staten.

Wereldwijd is er een groei van traffic vanaf mobiel en apps van 9 procent in januari. Dit komt onder andere door de verkoop van mobiele devices rond Kerst. Deze piek in traffic wordt in februari direct tenietgedaan en zal de rest van het jaar niet meer herstellen.

Van apps naar Accelerated Mobile Pages (AMP)
Ondanks dat het gebruik van apps over het algemeen afneemt, hebben Google’s Accelerated Mobile Pages (AMP) wel de toekomst. Sinds april 2016 is het aantal page hits van Google AMP bijna vervijfvoudigd en is nu verantwoordelijk voor 7 procent van alle clicks op nieuwsartikelen wereldwijd. In november was er een traffic-piek en steeg het Google AMP-gebruik met 896 procent. De belangrijkste reden hiervoor was het nieuws rond de presidentsverkiezingen in de VS.

John Watton, EMEA Marketing Director bij Adobe stelt: ‘Zo’n 50 procent van de apps wordt nog altijd meer dan tien keer gebruikt na download. Dit toont aan dat merken gebruik kunnen maken van de kansen die er zijn, omdat er nog steeds een grote, geïnteresseerde groep mobiele gebruikers bestaat. Als marketeers mobiele apps op de juiste manier inzetten, kan dit leiden tot meer herhaalbezoeken en loyalere klanten. Vanuit dit perspectief is het cruciaal dat merken op zoek gaan naar manieren om de app- en browse-ervaring aantrekkelijker en relevanter te maken voor de consument. Of het nu gaat om meer gepersonaliseerde ervaringen of integratie van nieuwe technologieën zoals de mobile wallet of beacons op locatie.’

Wereldwijde ontwikkelingen
Uit het onderzoek blijkt dat de smartphone-adoptie in ontwikkelingslanden zo’n 34 procent sneller gaat dan in welvarende landen. Hoewel de groei van het internetgebruik in Europa en de Verenigde Staten verzadigd is, is de sterke groei van het aantal verkochte smartphones in India, China en Brazilië exclusief verantwoordelijk voor de stijging van het aantal nieuwe internetgebruikers in deze landen.    

Zuid-Amerikaanse landen groeien het snelst in smartphone-adoptie. In landen als Brazilië en Argentinië stijgt het aandeel van smartphone traffic gemiddeld met 43 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Tegelijkertijd is het aandeel van traffic via tablet in alle geanalyseerde landen afgenomen in 2016 of gelijk gebleven. In de Verenigde Staten nam het aandeel van traffic via tablet af met 19 procent, waarmee het aandeel is gedaald van 10 procent in 2014 naar 8 procent in 2016. In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland is de traffic afkomstig van tablets gemiddeld met 2 procent afgenomen tussen 2014 en 2016. Van alle online bezoeken is in Europa slechts 10 procent afkomstig van tablets.

Beeld:

Advertentie