De meest opmerkelijke VR en AR innovaties op MWC 2017

Het Mobile World Congress bekeken door de ogen van een VR-specialist.

door David Robustelli

Deze week was het weer tijd voor het jaarlijkse Mobile World Congress in Barcelona met als pay-off "The Next Element". Dit jaar besloot ik voor het eerst om hier aanwezig te zijn. Niet direct vanuit een “mobile point of view", maar om te kijken wat de invloed van Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality is op dit soort grote tech events.

Ik wilde het congres vanuit twee invalshoeken bekijken: 1) in welke mate gebruiken bedrijven AR en VR om mensen naar hun stands te “lokken”, en 2) wat kunnen we aan innovaties verwachten, kijkend naar hardware en software die deze technieken mogelijk maken?

Tennisballetjes op rijdende autootjes

Nog geen vijf minuten binnen wist ik het al: VR is niet meer weg te denken van events die gaan over tech innovation. In de eerste stand (NTT Docomo 5G), zien we al gelijk een HTC VIVE gekoppeld aan vier Xbox Kinects die zijn verbonden met een controller en een enorme robotarm die tennisballetjes op rijdende autootjes legt. Ongetwijfeld een zeer ingenieuze opzet, maar de relevantie van de presentatie in relatie tot 5G was onduidelijk.

Clunky interactie en opgeblazen beeld

De volgende stand die mijn aandacht trok was die van “Focalmax”, waar een “design" VR viewer (Scati One) met een op Android gebaseerd besturingssysteem is te zien. Het device heeft een ingebouwde Qualcomm processor, 3D camera en 5,5” 2,5K scherm. Anders dan de meeste VR-viewers dus waar je een smartphone voor nodig hebt, maar dat maakt 'm zeker niet beter. De interactie voelt vrij “clunky” en het Field of View van 110º waarmee ze adverteren geeft een vrij opgeblazen beeld.

Samsung pakt uit met kermiswaardige attracties. Bezoekers staan in de rij voor een virtuele rit in de Space Wheel, Astro Ship, Skeleton en het VR Theater of om Robot Wars te spelen. De animo is groot en voor Samsung is dit de perfecte manier om bezoekers VR te laten ervaren. Overigens is de Gear VR de meest gebruikte HMD op het MWC, naast de Rift en VIVE.

Een bizar apparaat, de Protrule Darling

De meest bijzondere VR-innovatie was toch wel de “VR mobile phone”: de eerste smartphone met ingebouwde 360º camera. Een bizar apparaat met een passende naam, de “Protruly Darling”. Doordat de smartphone werkt met twee 180º lenzen aan de voor en achterkant i(voor en achter) is het apparaat extreem lang.

Naast andere (vreemde) features zoals een thermal sensor was ik vooral geïnteresseerd in de 360º camera. Het werkt vrij eenvoudig, activeer de VR-camera en je ziet de filmpjes direct als “globe” op je scherm. Vervolgens is die content snel te delen op Facebook of YouTube. Ondanks het innovatieve karakter ervan, gaan we dit soort technieken denk ik niet snel bij andere merken zien.

Augmented Reality met Tango

Dan over naar Augmented Reality, meer in het bijzonder 's werelds eerste 'Tango enabled' smartphone, de Lenovo Phab 2 Pro. Tango is een door Google ontwikkelde techniek die AR toepassingen op devices mogelijk maakt. Lenovo is de eerste smartphone ontwikkelaar die hierop inspeelt en integreert binnen hun devices.

Een korte demo laat AR in de praktijk zien. Een van de apps maakt het mogelijk om virtuele meubels in je woning te plaatsen en van alle kanten te bekijken. Ook is te zien hoe de ingebouwde 3D scanner werkt. De smartphone maakt in nog geen 2 minuten tijd een 3D-scan van de omgeving en objecten daarin.

Ook is een Amazon tool te zien die het mogelijk maakt om producten uit de winkel binnen de fysieke wereld te plaatsen om zo een idee te krijgen hoe bijvoorbeeld een tv-toestel in je kamer past.

Concluderend: Fabrikanten die VR- en AR-oplossingen als lokkertje inzetten kwam ik zeker genoeg tegen. Maar met alleen deze technieken het publiek trekken wordt steeds moeilijker, omdat de wow-factor minder speelt. De kunst is om echt de relevantie te vinden en daadwerkelijk een immersive experience te geven. Op technologisch gebied gaat het hard, maar zien we dat de strijd nog wel steeds gaat tussen de Rift en Vive en op mobile gebied tussen GearVR en Daydream. Echte concurrenten heb ik niet gezien.

David Robustelli is Head of Digital bij CapitolaVR 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie