Premium

De Werkplek - ‘Het voelt niet als een kantoor’

Harman International verhuisde recent naar de Houthavens. Met ramen die open kunnen, magnetrons en lange tafels, zoals het personeel wenste.

De Werkplek - ‘Het voelt niet als een kantoor’
Foto: Marijn Scheeres

De Amsterdamse Houthavens: ooit één van de belangrijkste handelshavens ter wereld, nu vooral bekend als een nieuwbouwwijk die in 2023 uit ongeveer 2700 woningen en grote bedrijfspanden moet bestaan. Meer dan duizend woningen zijn al opgeleverd en ook steeds meer bedrijven verhuizen naar hun nieuwe locatie nabij het Centraal Station van Amsterdam. Zo ook Harman International - bekend van de audiomerken JBL en Harman Kardon - dat sinds augustus drie verdiepingen huurt in de Houthavens.

Robert-Jan van Dormael, vice president integrated marketing EMEA van Harman
Robert-Jan van Dormael, vice president integrated marketing EMEA van Harman Foto: Marijn Scheeres

Spectaculair uitzicht

Robert-Jan van Dormael, vice president integrated marketing EMEA van Harman, ontvangt in een vergaderzaal op de vierde verdieping. Een enorme raampartij van de vloer tot het plafond biedt een spectaculair uitzicht op het IJ. ‘Een van de mooie dingen van dit kantoor is dat je niet het idee hebt dat je op kantoor bent’, zegt hij, wijzend naar de bewegingen van het water. Een uitzicht waar het vorige kantoor, nabij het Johan Cruijff-stadion in de Bijlmer, niet aan kon tippen.

De Werkplek - ‘Het voelt niet als een kantoor’
De Werkplek - ‘Het voelt niet als een kantoor’ Foto: Marijn Scheeres

Hybride werken

Harman is verhuisd omdat het huidige huurcontract afliep en het groeiende personeelsbestand een groter kantoor vereiste. Het nieuwe pand is daarom bewust op de groei gekozen, vertelt Van Dormael. Er werken nu tussen de 180 en tweehonderd mensen, goed voor een bezetting van zo’n zestig procent van de werkvloer.

Ook steeds meer leidinggevenden van de consumentenaudiotak vanuit buiten Harman EMEA zullen kantoor houden in Amsterdam, zij het niet voor vijf dagen per week. Het idee is om drie dagen op kantoor te werken en twee thuis. Om die reden zijn er op de werkvloer nu zo’n honderd flexplekken met dubbele monitoren en comfortabele stoelen, vergezeld door glazen kantoorkamers voor hogere managers.

De vierde verdieping huisvest ook vier showrooms om partners de nieuwste audioapparatuur te laten ervaren. Showrooms met uiteenlopende karakters, want hippe JBL-hoofdtelefoons spreken een andere doelgroep aan dan luxueuze Harman Kardon-zuilspeakers.    

De Werkplek - ‘Het voelt niet als een kantoor’
De Werkplek - ‘Het voelt niet als een kantoor’ Foto: Marijn Scheeres

Industriële inrichting

Het kantoor is industrieel ingericht, met hoge plafonds, een betonnen vloer en speelse vergaderkamers en telefoneerhokjes. Van Dormael wijst naar de vloer: ‘Ik ben er erg blij mee. Het geeft mij de indruk dat ik in een koffietent in de binnenstad ben, en niet in een kantoortuin.’ Harman heeft het pand met een eigen team ingericht, met wat hulp van Steelcase en OCS. De meubels zijn afgenomen van een bedrijf dat een contract heeft met Samsung – sinds 2017 eigenaar van Harman.

De Werkplek - ‘Het voelt niet als een kantoor’
De Werkplek - ‘Het voelt niet als een kantoor’ Foto: Marijn Scheeres

Inbreng van het personeel

Het Harman-personeel heeft invloed kunnen uitoefenen op de look and feel van het Amsterdamse kantoor, zegt Marije Bakker, director pr & communications lifestyle EMEA van Harman International. ‘Wij konden aangeven waar we behoefte aan hadden. Er bleek veel vraag naar ramen die open kunnen, want de ramen van het vorige pand konden dat niet.

Daar is naar geluisterd, net als de wens voor magnetrons in de keukens om zelf meegebracht eten op te warmen.’ Bakker wijst vervolgens naar één van de lange tafels. ‘Ook een wens van ons, om gezellig samen te lunchen.’

Eerder een koffietent dan kantoortuin

Dakterras

Het letterlijke hoogtepunt van het splinternieuwe kantoor is het dakterras op de zevende verdieping, waar een stevige wind waait en vooralsnog alleen een picknicktafel staat. Harman denkt nog na over de invulling van het terras, dat ruimte kan bieden aan zeker honderd personen. Marketingdirecteur Van Dormael: ‘Vanaf komende zomer willen we hier kunnen borrelen met relaties en kunnen lunchen, bijvoorbeeld als je ergens een broodje gehaald hebt. Het wordt heel gaaf.’

Lees ook: 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie