Denk na over prijsharmonisatie

Wie internationaal gaat, ontkomt er niet aan: prijsharmonisatie zal vroeg of laat moeten worden doorgevoerd. Hoe doe je dat?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ondernemingen die in verschillende Europese landen actief zijn, worden -onder meer door de komst van de euro- gedwongen na te denken over (verdere) prijsharmonisatie. In het proces richting die harmonisatie zijn drie stadia te onderscheiden.

Allereerst moet de harmonisatiestrategie worden vastgelegd. Eerst denken, dan doen, is (ook hier) het parool. Hoe ver zijn producten in hun levensfase? Een ander onderdeel van de analyse is onder meer het onderzoek naar de prijselasticiteiten van klanten in verschillende landen; anderzijds, als uitgangspunt geldt dat harmonisatie sowieso nodig is, want klanten kunnen vergelijken (lang leve internet) en worden onrustig als ze merken dat ze teveel betalen. Bovendien werk je daar parallelimporten mee in de hand. Ook moet worden vastgelegd of de harmonisering centraal of decentraal (per landenorganisatie) moet worden aangepakt.

Ligt de strategie vast, dan moeten de exacte prijzen, in samenhang met de leveringscondities, worden bepaald. Het kan geen kwaad de voorgestelde prijzen via marktonderzoek nog even te testen. Na denken komt doen. Stap drie is dan ook de implementatie van de nieuwe, geharmoniseerde prijzen.

< SIZE=1>Bron: Harvard Business Manager<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie