'Digitale transformatie hapert op tekort digitaal talent en groeiende generatiekloof'

Nederlandse CMO's zijn enthousiast over innovaties, maar lopen vast op complexiteit.

Dat blijkt uit het zojuist gepubliceerde ‘Report on Marketing Innovation’, dat is opgesteld door Deloitte in opdracht van IAB Nederland.
 
Het rapport wijst 'de organisatiestructuur' en het tekort aan digitaal opgeleide werknemers aan als belangrijkste oorzaken voor problemen bij de digitale transformatie. CMO’s moeten verstand hebben van zowel data en technologie als van merkstrategie en creativiteit, terwijl ze ook de handen vol hebben aan het dichten van de kloof tussen de oude en nieuwe generatie marketeers . 
 
Ondanks de uitdagingen zijn CMO’s enthousiast over nieuwe technologieën, zeker als die bijdragen aan het optimaliseren van de customer journey. Innovaties als voice control, augmented reality en artificial intelligence volgen ze met veel belangstelling. Tegelijk noemen CMO's het als een risico dat ze teveel worden afgeleid 'door alle nieuwe tools en hypes' en willen ze 'focus houden op de essentie van marketing'.
 
Kloof tussen generaties
Een belangrijk knelpunt op personeel vlak is naast het aantrekken en behouden van digitaal talent, het dichten van de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers. Het senior management is zich ervan bewust dat zij de digitale ontwikkelingen niet altijd begrijpen. Zij moeten zich daarin verder ontwikkelen. Investeren in  training en opleiding staan dan hoog op de agenda.
 
Volgens IAB-voorzitter Nathalie Peters is digitale tranformatie niet alleen de taak van de CMO; het hele marketingecosysteem, inclusief hogescholen en universiteiten, moet transformeren.'Marketingorganisaties moeten van ‘digitaal doen’ naar daadwerkelijk ‘digitaal worden’ en dat is geen gemakkelijk traject. De focus ligt nu nog te veel op technologische verandering in plaats van op ondersteunende processen en gedrag.'
 

Andere opvallende resultaten:

  • De rol van data en technologie is belangrijk voor de CMO. Toch geeft bijna een derde van de ondervraagden aan geen datastrategie te hebben.
  • Ondanks dat inkoop van media steeds meer inhouse plaatsvindt, blijft er volgens CMO's een grote rol weg gelegd voor mediabureaus. De meesten zien die rol op het gebied van contentcreatie en advisering over het gebruik van data.
  • CMO’s werken hard aan het compliant maken van hun organisatie voor GDPR. Wel zijn ze onzeker over de exacte consequenties van deze wetgeving.
 
Voor de tweede editie van het Marketing Innovation-onderzoek heeft Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 25 toonaangevende marketingprofessionals ondervraagd. Het onderzoeksrapport is vanaf vandaag te downloaden.
 
Zie hier het interview dat we eerder hadden met Igor Beuker naar aanleiding van het rapport

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie