Doe mij een toppertje

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wie mixjes in felgekleurde, fancy flesjes verkoopt om pubers - als ze al zo oud zijn - te verleiden zo’n ding aan hun mond te zetten, die is crimineel. Daar helpt geen campagne tegen, iets wat nu wordt ingezien door de minister van Binnenlandse Zaken, Guusje ter Horst, zelf ook overigens. Een toost op haar.

de leeftijdsgrens voor het kopen en drinken van alcohol omhoog trekken van 16 naar 18 jaar. Ook zou de verkoop van drank in de supermarkt aan banden moeten worden gelegd. De minister gaat samen met onder anderen minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) onderzoeken of de maatregel mogelijk is.
Ik denk dat er heel wat beren op de weg zullen liggen, en misschien zet Ter Horst slechts ‘tactisch’ zwaar in, want waarom moet het volwassen mensen verboden worden een flesje wijn in de supermarkt te halen? Maar toch…
Ik heb het wel een beetje gehad met al die zelfregulerende branche-inspanningen die tot niets leiden. Met de site van Phillip Morris die jongeren uitlegt hoe slecht roken is, terwijl het concern intussen dolgraag elders de landen opzoekt met de zwakste tabakswetgeving om jongeren daar wél aan het roken te brengen. Of met die campagnes van de drankindustrie, die er meer toe leiden dat drank een soort heilige graal wordt dan iets wat je laat staan tot je zestiende.

En dat beeld blijft maar terugkomen. Zo meldde over het directeurenoverleg, waarin de topmannen van Heineken en Bacardi en de horeca om tafel zitten met topambtenaren van VWS. Waar dat toe leidde? Toenmalig minister Hoogervorst van VWS wilde een reclameverbod op televisie tot negen uur 's avonds, de bieraccijns omhoog en de breezers duurder maken. Inmiddels is de breezer goedkoper geworden en is er in plaats van een reclameverbod een slogan bedacht door de industrie die jongeren van de drank af moet houden.
Saillant is dat Heineken tijdens een van deze bijeenkomsten met VWS aanvankelijk meldde dat de slogan "alcohol onder de 16, nog even niet" slecht scoort bij jongeren. Later werd deze slogan juist als de beste aanbevolen door de branche en overgenomen door de minister, tot ongenoegen van de preventieorganisaties. De onderzoekgegevens over deze slogan wilde Heineken niet aan NOVA vrijgeven. Transparantie is een rekbaar begrip.

Nu dus zwaar geschut vanuit Den Haag. Ik ben erg benieuwd hoe de drankindustrie gaat reageren. Eerst waarschijnlijk met het benadrukken van de economische schade van de maatregel, later wellicht met het moraal. Als dat maar geen campagne wordt.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie