E-commerce barrières: betaling, wetgeving en schaal

Niet alleen culturele verschillen spelen een rol bij e-commerce in Europa, maar vooral ook issues rond betaling, wetgeving en schaal. Dat zegt Forrester analist Jed Kolko naar aanleiding van het onderzoek ‘What’s stopping shopping’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Betalen
De verwachtingen ten aanzien van online winkelen variëren nogal tussen de verschillende Europese landen. Consumenten die bij voorkeur met een creditkaart of een betaalkaart betalen zullen sneller online kopen. Zweden, Spanjaarden en Italianen betalen liever cash, terwijl de Fransen het liefst met cheques betalen en Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers graag een acceptgiro ontvangen. Britten hebben de creditcard in hun top drie van favoriete betaalmiddelen staan. Online retailers die in heel Europa willen opereren zullen dus verschillende betaalmethoden aan moeten bieden.

Regels
Gemak en prijs zijn de belangrijkste motieven om online te kopen, maar betaling, wetgeving en schaal werpen barrières op. Uit het Forrester onderzoek blijkt er een sterke correlatie te zijn tussen retailwetgeving en online winkelen. Hoe soepeler de wetgeving in een land, hoe bevorderlijker dat is voor online winkelen - voorbeelden zijn Zweden en Groot-Brittannië. De strenge regels in Duitssprekende landen werken belemmerend.

Schaal
Consumenten in grote landen als Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje zijn de helft meer bereid om online te kopen als consumenten in kleinere landen. Online retailers hebben schaal nodig; de binnenlandse markt in grotere landen is op zich groot genoeg. Dit bevordert bovendien de concurrentie, waardoor de prijzen omlaag gaan en de service aan consumenten omhoog.

De invloed van elk van deze drie factoren is per branche verschillend. Boeken, muziek en video’s zijn sterk afhankelijk van betaalgemak en vooral populair in grotere landen. Reissites hebben last van strenge wetgeving maar zijn niet van schaal afhankelijk omdat de meesten internationaal werken. Computers, software en elektronica werken het best op grote markten omdat concurrentie dan de prijzen omlaag dwingt en de service omhoog. De online levensmiddelenhandel heeft juist weinig aan schaalgrootte omdat hij afhankelijk is van lokale voorraden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie