Effies: 53 inzendingen

Voor de Effie zijn dit jaar 53 cases ingestuurd. Dat is een stijging van bijna 50 procent ten opzichte van vorig jaar, toen er 37 inzendingen waren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De organisatoren Vea en BVA tonen zich ‘zeer tevreden’ over het sterk gestegen aantal cases, waarvoor de inschrijvingstermijn afgelopen week sloot.

In de categorie Fmcg Food zijn de meeste inzendingen binnengekomen. Het vorig jaar ontbreken van inzendingen in de de categorie Arbeidsmarkt is dit jaar gecompenseerd met liefst zes ingestuurde cases. Er kwamen die inzendingen binnen voor de nieuwe Groene Effie, die gedoeld is voor campagnes die aantoonbaar een bijdrage leveren aan duurzaamheid, mvo of milieu.

Effie-juryvoorzitter Alexander Ribbink (TomTom) spreekt over een belangrijke doorbraak: ‘Adverteerders en bureaus hebben de laatste jaren nog wel eens last gehad van vluchtgedrag waar het gaat over het meetbaar maken van campagne-effectiviteit. We zien daar nu een kentering in. Adverteerders en bureaus agenderen en evalueren het effectiviteitvraagstuk meer en meer vanaf het begin van de campagneontwikkeling. We merken dat ze zelfbewuster zijn om een case in te sturen.’

Doel van de Vea en BVA was om dit jaar meer ingezonden cases te genereren dan in voorgaande jaren. Om dat te bewerkstellingen is samen met Van Walbeek Etcetera een ‘communicatieoffensief’ opgezet aan de hand van het jaarthema ‘Het Laatste Oordeel’. Mailings, pr en workshops maakten het belangrijkste deel uit van deze strategie.

‘Het thema deed een direct appèl op het professionele eergevoel van bureaus en adverteerders om onderworpen te willen worden aan het ultieme juryoordeel over hun communicatiecampagnes. En dat is beoordeeld worden op bottom-line effectiviteit’, aldus de organisatoren.

De Effie-uitreiking vindt 4 juli plaats in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam.

Advertentie
advertisement
Advertentie