Er kunnen niet genoeg prijzen zijn voor innovaties.

Goede waar prijst zichzelf, zou je zeggen. Maar voor de kwaliteit rondom innovaties binnen een vakgebied moeten we echt met elkaar de strijd aangaan. Moeten we elkaar de maat meten, zodat de discussie op gang komt: wat vinden we eigenlijk innovatie? En waar ligt dan de lat van kwaliteit? Wat kunnen we van elkaar leren? Kortom, een prijs waarbij innovatie hoog in het vaandel staat, geeft ons mooi de gelegenheid om het over de inhoud te hebben. Het werkt bijna als een certificering.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De kracht van innovatie helpt ons om de volgende fase in ons vakgebied binnen te gaan. Ik hoor vaak het verwijt dat de communicatie-branche uiterst conservatief is. Is dat zo? De vernieuwing, het eigen initiatief, het risico nemen, de klanten en partners zo bewegen om eens buiten de box te doen: vechten we daar genoeg voor? Of zijn we te druk met elkaar te bevechten om van de steeds veranderende taart een groot stuk te krijgen?

Natuurlijk zitten bureaus vaak in de tang van het contract met de klant, waardoor risicovollere budgets al gauw worden weggesneden. Of is de relatie niet gelijkwaardig genoeg en wordt tegenspraak gek genoeg niet met applaus ontvangen. Regelde je vroeger nog een speelbudget om ruimte te creëren, nu kijkt de inkoopafdeling verbaast als je het voorstelt. Maar als je handig bent, regel je dat op een andere manier. Ook daar zit vernieuwing en ondernemerschap. Het begint natuurlijk bij je eigen mentaliteit, passie en lef. Als je eenmaal die kick hebt ervaren van het andersom doen, buiten de lijntjes te ondernemen om daarmee je klant, je zakenpartner, te verrassen, dan heb je de gewoonte snel te pakken. Dan kan je daar niet meer mee stoppen, het werkt verslavend en bouwt, uiteindelijk, waardevolle klantrelaties. Want succesvolle innovaties hebben een hoog doorkwekgehalte en bouwen het merk op onderscheidende wijze.

Het is daarom heel belangrijk als je eens per jaar jezelf kan laten zien met die geweldige case. In de drukte van alledag even stilstaan om met elkaar goed na te denken: wat kunnen we insturen en wat niet? Het werkt motiverend voor het team. Waar zijn we innovatief uitgeblonken vorig jaar? En waarom wel of niet? Het is waardevol om die case bewust weer te beleven en uit te schrijven. Het insturen gaat niet alleen over winnen of je eigen PR, maar het werkt voor de trots van je (toekomstige) collega’s en je klanten. Bovenal: het geeft je een gelegenheid om een inspiratiebron te zijn voor anderen. Of is dat in ons doe-nou-maar-normaal-dan-doe-je-gek-genoeg-landje te positief?

Dit jaar heeft de Van Speijk Prijs een prachtig platform gemaakt waarop je je case kunt laten zien. Jan van Speijk was een beroemde zeevaarder en had een enorme toewijding aan zijn doel. Hij was bereid de tot dan toe heersende spelregels te veranderen zelfs als hij dat met zijn leven moest bekopen, de hoogst mogelijke prijs. Zijn naam wordt geassocieerd met non-conformistisch gedrag en onconventionele oplossingen.
Herken je je in hem en heb je een fantastische communicatie-innovatiecase? Meld je dan aan op de website: Er kunnen maximaal 100 innovaties aangemeld worden en 15 gaan er door naar de live pitches op MarCom.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie