Erik Kessels: ‘Impact zit in imperfecties, ongelukjes en toevalligheden’

Erik Kessels laat zien dat slecht vaak erg goed is, symmetrie wordt overschat en schaamte de enige weg is naar echte impact

Om haar 100-jarig jubileum feestelijk af te sluiten organiseert bvA, netwerk van merkleiders, op donderdag 12 maart een groot symposium. Op MerkKracht delen internationale topsprekers als Hanneke Faber (Unilever), Helen Mets (DSM) en Merijn Everaarts (Dopper) hoe zij met hun merk succesvol een bijdrage leveren aan het klimaat en de maatschappij. Maar MerkKracht is daarnaast ook de plek waar niemand minder dan Erik Kessels, kunstenaar en oprichter van KesselsKramer, tijdens de slotact ingaat op de impact die merken kunnen hebben op de maatschappij.

Originaliteit en creativiteit zijn niet te forceren of te berekenen

Het belooft een verhaal te worden zoals alleen Erik dat kan vertellen. Want in een tijd waarin perfectie het vrijwel altijd wint van de inhoud, is het zacht gezegd ‘afwijkend’ als je de grootste merken wereldwijd adviseert om juist alles wat imperfect, onlogisch en irrationeel is te vieren. Dat slecht vaak erg goed is. Volgens Erik Kessels zijn originaliteit en creativiteit niet te forceren of te berekenen; die worden geboren uit spontaniteit, instinct en durf. Juist in de imperfecties, de ongelukjes en de toevalligheden zit impact.

Merken en campagnes die écht maatschappelijke impact hebben gehad, hebben dat niet bereikt door de regels te volgen

Maar kun je als merk anno 2020 nog wel het risico nemen om te wachten op dit soort ‘spontane’ momenten? Het is voor velen al lastig genoeg om een balans te vinden tussen hun zakelijke en hun maatschappelijke belangen en verantwoordelijkheden. Volgens Erik is afwachten en proberen om in de kudde op te gaan natuurlijk veiliger, maar het resultaat is altijd middelmatig en nietszeggend. Merken en campagnes die écht maatschappelijke impact hebben gehad, hebben dat niet bereikt door de regels te volgen.  

Een verhaal dat je volgens ons niet mag missen

Wat het effect hiervan kan zijn, zal Erik straks op het MerkKracht-podium delen. Aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden zal hij de CMO’s en hun marketingafdelingen, creatieven, media-experts en andere vakgenoten in de zaal inspireren en motiveren. Een verhaal dat je volgens de Adformatie-redactie niet mag missen.

Kaarten voor het symposium MerkKracht op donderdag 12 maart in de geheel circulaire evenementenlocatie Amsterdome vind je hier.

Meer over Erik Kessels

Erik Kessels is sinds 1996 Creative Partner van communicatiebureau KesselsKramer in Amsterdam en Londen en werkte voor nationale en internationale klanten zoals Nike, Diesel, J&B Whisky, Heineken, Oxfam, Ben, Vitra, Citizen M en The Hans Brinker Budget Hotel. Door de onconventionele manier van marketing won KesselsKramer een veelvoud aan prijzen en hun manier van communiceren wordt wereldwijd geprezen.

Als kunstenaar heeft Kessels meer dan 70 boeken van zijn ‘re-appropriated’ beelden gepubliceerd. Sinds 2000 is hij redacteur van Useful Photography en hij schreef de internationale bestseller Failed It!. Kessels heeft tentoonstellingen gemaakt zoals Mother Nature, 24HRS in Photos, Album Beauty, Unfinished Father en GroupShow. Onlangs werd zijn werk getoond in MOMA San Francisco.

In 2010 ontving Kessels de Amsterdam Prijs voor de kunst, in 2016 werd hij genomineerd voor de Deutsche Börse Photography Prize. In 2017-2019 werd een retrospectief van zijn werk getoond in Turijn, Boedapest en Düsseldorf. Hij wordt door Time Magazine ‘een visuele tovenaar’ genoemd en door Vogue Italia een ‘moderne antropoloog’.

Plaats als eerste een reactie