Financiële instellingen zetten relatie met klant op het spel door junkmail

Banken, creditcardinstellingen en verzekeringsmaatschappijen zijn de grootste boosdoeners als het gaat om ongewenste e-mail. In ons land zijn het vooral liefdadigheidsinstanties die zich schuldig maken aan ‘junkmail abuse’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit een dat werd verricht in opdracht van PrimeResponse, marktleider in business-to-consumer ‘relatiemarketing’. PrimeResponse liet per land 1000 volwassen consumenten ondervragen teneinde inzicht te krijgen in de omvang en herkomst van elektronische junkmail. Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten het gevoel krijgen dat zij door de financiële sector niet meer als individuele personen gezien worden. Uit winstbejag wordt de individuele klant uit het oog verloren, waardoor de goede relatie met de consument op het spel wordt gezet.

In de VS bleek maar liefst 64 procent van de ongewenste direct mail afkomstig te zijn van creditcardmaatschappijen. Ook in Groot-Brittannië halen creditcardmaatschappijen de hoogste score met 38 procent. In Frankrijk zijn hypotheekbanken de voornaamste afzenders van junkmail, in Duitsland zijn het telecombedrijven en in Australië de banken. In Nederland wordt het lijstje spammers aangevoerd door de liefdadigheidsinstellingen, die verantwoordelijk zijn voor 24 procent van de ongewenste direct mail.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie