Gastblog: Nederland houdt tóch van reclame, en zeker van Lieke

De reclames van Calvé, wie is er niet groot mee geworden?

Gastblog: Nederland houdt tóch van reclame, en zeker van Lieke

De reclames van Calvé, wie is er niet groot mee geworden? Toen reclamebureau Alfred de vraag kreeg een nieuwe campagne te ontwikkelen, waren de verwachtingen hooggespannen. Dat was niet voor niks, hun Lieke-spot is genomineerd voor een Ster Gouden Loeki. Edward van de Ridder van Alfred vertelt meer over de ontwikkeling van ‘de nieuwe Calvé’.

“Alfred werkt al bijna 12 jaar voor Calvé Pindakaas. En sommige Alfredo’s al langer. Er was zelfs iemand die bij het insturen van de totale campagne voor een andere award nog precies wist welke creatieven er allemaal aan Evert hadden gewerkt. Je zou dus kunnen zeggen dat wij er ook groot mee zijn geworden. 

Het is dan ook, zeker binnen Alfred, niet zomaar iets als je de vraag krijgt om ‘de nieuwe Calvé’ te bedenken. Het is niet alleen een campagne waar heel Nederland reikhalzend naar uitkijkt, het is iets waarvoor Alfred letterlijk uitloopt: toen de klant kwam briefen, kwamen ‘heel toevallig’ alle creatieven even een hand geven.

En dan ligt de lat hoog. Hoger dan bij een ‘gewone’ briefing. Dan moet je Nederland raken. En dat is moeilijk. Laten we eerlijk zijn, we maken onszelf in dit vak maar al te vaak wijs dat wat wij doen er niet echt meer toe doet. Dat we reclame beter kunnen verstoppen in andere content en liefst de afzender verzwijgen. Dat reclame niet echt meer raakt, niet veel meer losmaakt.

Juist daarom is en blijft de Gouden Loeki voor ons de ultieme erkenning. Omdat het bewijst dat het grote publiek van je campagne houdt. En dat we heel Nederland hebben weten te raken (en dat lukt überhaupt niet zo vaak meer, behalve bij een EK-finale).

Als er één ding is dat de Calvé-film over Lieke heeft bewezen, dan is het de relevantie van tv-reclame om een collectieve emotie los te maken. Zeker, de timing was goed en de tijdgeest helpt, nu de maatschappelijke discussie over gelijkheid tussen mannen en vrouwen hoog oploopt. Maar het idee maakt het verschil. Geen opgeheven vingertje over gelijkheid, geen grap ten koste van jongens, maar een vertederend verhaal dat je meesleept en raakt - al was het maar omdat je zelf ook zo vaak ‘Hé jongens’ roept.

En zo kon het gebeuren dat heel Nederland over elkaar heen viel, naar aanleiding van één commercial. Van Jinek tot het AD, van Libelle tot Linda, van Facebook tot Twitter. Dagenlang deelden Nederlanders hoeveel die ene reclamefilm bij hen had losgemaakt - en niet in de laatste plaats bij hun voetballende dochters. Zeker, Alfred houdt van reclame, dat zeggen we al bijna 12 jaar. Maar ook wij waren overdonderd door de hoeveelheid reacties. Trots zijn we al, maar om ons geluk helemaal compleet te maken ontbreekt er nog één ding. De Gouden Loeki zou het mooiste slothoofdstuk zijn voor dit jongens-, eh, meisjesboek. Dus gun Lieke jouw stem!”

Op donderdag 24 januari wordt de winnaar van de Ster Gouden Loeki bekendgemaakt.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.