Gewoon een goed verhaal

Pure magie; met een keiharde deadline

Spraakmakend, spot-on, ‘lekker creatief’ en vanzelfsprekend foutloos: gewoon een goed verhaal. Klinkt simpel, toch? Echter, een serieus goed verhaal heeft meer weg van een Coq au vin, met talloze ingrediënten en nauwkeurige bereidingstechnieken die het gerecht kunnen maken of breken.

De chef in dit verhaal is natuurlijk de copywriter. Als je het letterlijk vertaalt zou je denken dat dit hetzelfde is als ‘de tekstschrijver’. Toch is dat, mijns inziens, in de praktijk niet het geval. Een tekstschrijver schrijft lekker lopende, goed opgebouwde teksten met doorgaans niet-commerciële doeleinden, zoals artikelen, brieven, speeches en verslagen. Copywriting is andere koek. Bij copywriting gaat het over precies de juiste snaar raken, dat ene zorgvuldig gekozen woordje dat aanzet tot. Over activeren, emotioneren; over impact.

Als copywriter bij Mediaxplain* krijg ik vaak de vraag om even iets op papier te zetten. De deadline? Het liefst gisteren. Wat veel mensen níet weten, is wat er allemaal vooraf gaat aan dat ijzersterke verhaal of die ene alleszeggende zin. Dat goede copy het verschil maakt tussen wel of geen sales, wel of niet uitlezen, wel of geen conversie. Pure magie. Met een strakke deadline, dat dan weer wel.

Goede copywriting is net als koken, waar aandacht en liefde minstens zo belangrijk zijn, als de precisie, snelheid en inhoud die je erin stopt. Daarom, voor alle ‘hobbykoks’ van Nederland die ook graag even snel een goed verhaal op papier willen zetten, vijf dingen die je moet weten over copywriting:

  1. Mise-en-place
    Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit cliché is nergens zo waar, als in de keuken van een copywriter. Waar een smaakvol gerecht begint met een voortreffelijk recept, begint een goed verhaal met de juiste input. Een uitgebreide briefing, desk research, data & insights, wie is de doelgroep, wat is het tekstdoel? Alles om je, in minder dan een paar uur, als ware expert te ontwikkelen.

     
  2. Geduld is een schone zaak
    Start niet te snel met schrijven. De voorbereiding duurt altijd langer dan het schrijven zelf. Wat wil je vertellen en nog belangrijker, hóe ga je dat vertellen? Je gaat coq au vin maken, maar hoe ga jij ervoor zorgen dat jouw gasten achteraf denken: “Dit was zo fantastisch, ik wil meer!”. Welk resultaat heb je voor ogen en hoe ga je de lezer meenemen naar de eindstreep. Maak je raamwerk, voordat je ook maar één letter op papier zet.

     
  3. Go, go, go!
    Ja inderdaad, je bent nu al halverwege ‘t aantal uur dat je ervoor had staan. Geen stress! Als het goed is, hoef je nu alleen nog maar alle ingrediënten bij elkaar te gooien. Schrijf alsof je leven er vanaf hangt. Vul je raamwerk tot een kloppend verhaal. De magie komt later.

     
  4. Op smaak brengen
    Schrijven is schrappen. Ja weer zo’n cliché, maar weer zo waar. Copywriting gaat over het op de juiste knoppen drukken, effectieve woordkeuzes en een slimme zinsopbouw, met de backspace button als onvermijdelijke metgezel. Verleid de lezer met de juiste smaken: niet te veel, niet te weinig. Precies goed.

     
  5. The proof is in the pudding
    Als je écht een goede copywriter bent, wil je weten of je eindresultaat in de smaak is gevallen bij het grote publiek. Heeft jouw copy ervoor gezorgd dat men massaal naar de winkel rent, de website overuren draait en de donaties binnenstromen? Bij Mediaxplain* meten we alles mee. Met UTM tagging tracken we verkeer uit de copy in Google Analytics en lezers verzamelen we in targeting pools middels pixelplaatsingen, zodat we CRO op basis van copy kunnen toepassen. Zo weet jij precies of jouw copy een schot in de roos was.

De messen zijn geslepen. Ga nu zelf die keuken maar eens in. ‘Gewoon’ een goed verhaal;  gestoeld op pure magie. En… laat je niet gek maken door die deadline.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Loopt alles in de soep, hou je niet van koken of heb je geen idee wat je je gasten wilt serveren? Neem dan sowieso contact op met Mediaxplain*. We denken graag met je mee over de totstandkoming van jouw verhaal.

Eva Kuhlmann,
Content & Copy Specialist bij Mediaxplain*

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →