Het Corporate Blog: een communicatieve ROI?

Ik ben zelf een fervent voorstander van het hebben van een Corporate Blog. De communicatieve voordelen zijn groot (zie hieronder). Maar vooral geeft het je een middel om de dialoog aan te gaan je klant. Echter, de angst om de controle over de corporate website uit handen te geven is groot. Daarnaast vergt een professioneel blog ook een forse investering, in geld maar vooral ook in tijd. Een investering die op voorhand lastig te verantwoorden lijkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een nieuw rapport van Forrester, , wordt uitvoering ingegaan op de Return On Investment. Op een uitgebreide van dit rapport. Zeker de moeite waard: het geeft m.n. inzicht in de belangrijkste voordelen van zo’n blog: increased brand visibility (o.a. in pers en zoekmachines), savings on customer insight, reduced impact from negative user-generated content (de klant spuit nl. anders elders zijn klachten, vragen maar vooral ongenoegen), en increased sales efficiency. Maar daarnaast biedt het rapport ook de vervolgstap: een hulpmiddel bij het kwantificeren van deze voordelen.

Een mooi verhaal, maar toch is het in Nederland al langere tijd opvallend stil rond de Corporate Blogs. Volgens Charlene:

Many large companies stand on the brink of blogging, yet they are unwilling to take the plunge.

Is dit nou zo? Mijn vraag aan de lezers van dit blog is dan ook: zijn we allemaal druk bezig met het opzetten van een blog? Hebben we bewust besloten om hier (nog) niet aan mee te doen? Of is dit gewoon nog een erg ‘ver van mijn bed’ verhaal?

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie