Het geheim achter het succes van Omoda

Omoda is al jaren een groeiend bedrijf en geliefd onder haar klanten. Met welke strategie onderscheiden zij zich van traditionele retailers?

Sinds 1875 is Omoda actief in de schoenenbranche. De overgrootvader van de huidige eigenaren was destijds in het Zeeuwse plaatsje Burgh de schoenmaker. Zelfs toen bezorgde het familiebedrijf gratis schoenen aan huis, destijds nog met paard en wagen. De passie voor het vak werd binnen de familie van generatie op generatie overgedragen. In Zierikzee werd in 1961 de eerste echte schoenenzaak ‘Verton Schoenen’ door vader Lourus Jan Verton en zijn vrouw Mina geopend. Toen al was de winkel enorm populair! Dit was vooral te danken aan de goede service en de grote collectie merkschoenen. Deze winkel was het begin voor de succesvolle schoenenwinkel Omoda. Ook vandaag de dag is Omoda nog altijd een groeiend bedrijf en erg geliefd onder haar klanten. Maar hoe doet Omoda dit? Welke strategie zetten zij in om zich te onderscheiden van traditionele retailers? 

Online- & offlinestrategie

De combinatie van zowel een investering in de fysieke winkels als in een professionele online webshop, maakt Omoda uniek. Het familiebedrijf heeft ervoor gekozen om zich niet te focussen op alléén fysiek of alléén online, maar juist op beide. Daarbij staat de optimale klantervaring centraal.

De optimale klantervaring online

In 2005 nam Omoda de stap naar online retail. Betalingsplatformen zoals iDeal startten ook in dat jaar. Het was een nieuwe wereld waarin vele bedrijven de grote stap niet durfden te wagen, maar Omoda pakte juist de online retailkansen met beide handen aan. Tegenwoordig zorgt de IT-afdeling van het familiebedrijf ervoor dat de optimale user experience altijd wordt gegarandeerd: ook op drukke dagen zoals Black Friday kunnen klanten probleemloos online winkelen. Maar niet alleen de snelheid van de website en app, ook de vormgeving wordt door specialisten geoptimaliseerd.

De sprong in het diepe wordt beloond: in 2019-2021 is Omoda verkozen tot de beste schoenenwebshop en in 2011, 2012, 2013, 2017 en in 2019 wonnen zij onder andere de Thuiswinkel Awards in de categorie schoenen. Vandaag de dag is het niet alleen in heel Nederland mogelijk om schoenen te bestellen bij het Zeeuwse familiebedrijf: ook in de landen Duitsland, België, Frankrijk, Oostenrijk en Denemarken worden Omoda-schoenen aan huis bezorgd.

Een uniek winkelbezoek met oog voor design

Toen een stap naar de online retail werd gezet, werd er bewust voor gekozen om dit niet ten koste van de fysieke winkels te laten gaan. In tegendeel zelfs, de fysieke winkels werden als essentieel onderdeel gezien van de marketingstrategie. De winkels in de stad moeten ervoor zorgen dat er op den duur meer naamsbekendheid ontstaat, wat weer leidt tot meer online bezoekers. Dat dit niet alleen op papier een goed idee is bleek al snel. Omoda zag de omzet in een regio met 25 procent stijgen na het openen van een fysieke winkel. Dit is niet alleen te danken aan de grotere naamsbekendheid, ook wordt er met het openen van een winkel een magazijn gerealiseerd. Hierdoor is er meer opslag mogelijk en hier profiteren ook de online bestellingen van. De fysieke winkels worden niet zomaar uitgekozen, alleen het juiste pand op de juiste plaats komt in aanmerking. Wie aandachtig kijkt, zal dan ook zien dat de meeste Omoda-winkels zich bevinden in aansprekende panden met karakter. Deze winkels worden daarnaast op een luxe en moderne wijze ingericht. Een goed voorbeeld hiervan is de flagshipstore in Amsterdam. De winkel is ontworpen door architect Piet Boon en is voorzien van verschillende interessante designelementen. Zo staat bijvoorbeeld de toonbank in het midden van de zaak.

 

Omoda

Nieuwe ontwikkelingen blijven volgen: zowel in de mode als in de technologie

Om in te spelen op de actuele modetrends werken ze bij Omoda minimaal een half jaar vooruit. Hierbij is het van belang om op de hoogte te zijn van de komende trends en hieruit te kiezen. Niet iedere trend past namelijk bij het merkimago, een zorgvuldige sortering maakt het mogelijk om op de doelgroep in te spelen. Omoda biedt daarentegen wel een groot assortiment en een diverse collectie met toch voor ieder wat wils. Natuurlijk klinkt dit eenvoudiger dan dat het is, de mode voorspellen is niet altijd makkelijk. Daarom is het van belang dat je werkt met verschillende experts uit de modebranche om dit zo goed als mogelijk in te kunnen schatten. 

Niet alleen de trends op het gebied van de mode zijn van belang. Omoda houdt zich ook bezig met alle technologische ontwikkelingen en probeert hier optimaal op in te spelen. Nieuwe ontwikkelingen volgen en niet bang zijn om te investeren: daarmee zet Omoda zich op de kaart en biedt deze retailer iedere klant een unieke winkelbeleving.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →