Premium

Hoe Aldi melkpakken gebruikt om zijn digitale folder bekender te maken

De discountsuper wil minder afhankelijk worden van zijn papieren folder. Een melkpak kan daar misschien bij helpen.

Afbeelding: Aldi

Discountsupermarkt Aldi start in België een proef om zijn digitale folder populairder te maken onder klanten. Op drie soorten melkverpakkingen van Aldi's huismerk Milsa is vanaf nu daarom een QR-code zichtbaar, die eenmaal gescand met de smartphone leidt naar de digitale supermarktfolder. 

Advertentie
advertisement

Prijsstijgingen en duurzaamheid

Aldi verspreidt in België 4,4 miljoen folders per week via zijn winkels en huis-aan-huis-bezorging. Daar is vanzelfsprekend veel papier voor nodig, wat negatieve impact heeft op het milieu. Bovendien is de papierprijs in het afgelopen jaar hard gestegen, onder andere door leveringsproblemen. De bezorgkosten zijn ook toegenomen. Het wordt dus steeds duurder om een papieren folder te verspreiden. 

De supermarktketen blijft dat voorlopig wel 'gewoon' doen, naar eigen zeggen omdat de papieren folder nog steeds een erg effectief reclamemiddel is. Negen op de tien Belgen leest papieren folders, blijkt uit een onderzoek in opdracht van Aldi. Maar slechts één op de tien leest de digitale Aldi-folder. 'Het potentieel is echter groot. Zodra consumenten de weg vinden naar de online folder, wordt die gemiddeld drie à vier minuten doorbladerd per sessie. Dat is flink boven de benchmark', zegt Isabel Henderick (managing director marketing en communicatie bij Aldi België). 

Er is Aldi dus veel aan gelegen om meer consumenten richting de digitale folder te bewegen. Een folder die voor Aldi veel goedkoper is en tegelijkertijd meer functies biedt, zoals links naar de webwinkel en uitlegvideo's. Melkpakken kunnen bijdragen aan meer bekendheid van de digitale folder. Want bijna  25 procent van de melk die in België over de toonbank gaat, komt van Aldi. Dat meldt het bedrijf op basis van cijfers van marktonderzoeker Nielsen. Het gaat om meer dan vijftig miljoen Milsa-melkpakken per jaar, die allemaal een QR-code krijgen.

Campagne

Om melkdrinkers te attenderen op de QR-code, start Aldi een campagne. Zo gaat de supermarktketen de proef noemen in reguliere campagne-uitingen en komen er reclamepilaren in winkels. Aldi hangt geen concrete doelstellingen of een tijdspad aan de proef in België. Tegenover Retaildetail.be zegt Hendericks: 'Het vergt een gedragswijziging van onze klanten. Dat valt moeilijk te voorspellen. Maar we hopen dat we de omschakeling kunnen maken. De fysieke folder gaan we zeker niet afschaffen. We hopen hem op termijn wel af te bouwen.'

Vooralsnog lijkt Aldi de proef met de QR-code op melkpakken niet in Nederland te gaan voeren. Adformatie heeft de discountsuper om een reactie gevraagd en kreeg te horen: 'Op dit moment hebben wij geen plannen om dit ook in Nederland door te voeren. Wel optimaliseren we onze folder continu en luisteren daarbij naar de behoeften van onze klanten. Zo heeft onze digitale folder recentelijk een make-over gekregen en is deze hierdoor nog beter geschikt gemaakt voor mobiel gebruik. Meer informatie hierover vind je hier. We houden uiteraard nauw contact met onze collega’s in België en kijken uit naar de eerste resultaten!'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie