Huawei voert campagne voor ‘openheid en idealen’ bij dreigend verbod

True Stories-campagne kan moeilijk anders dan als politiek statement worden gezien.

Uiteraard wordt in de persinformatie de ban van de VS niet genoemd of het dreigende verbod op Huawei-producten in Europa. Maar gezien de taal van Huawei en de boodschap van ‘openheid en verbondenheid’ kan de campagne True Stories moeilijk anders worden gezien dan een politiek statement. 

Vandaag kwam Huawei naar buiten met zijn True Stories, waarin het ‘een open en verbonden benadering’ van technologie bepleit. Op een nieuwe website laat het bedrijf zien dat het ‘dankzij allerlei idealistische technologische projecten een positieve invloed op de wereld heeft’.

De website presenteert zes recente initiatieven van het bedrijf. In een film wordt getoond hoe deze de maatschappij ten goede komen en hoe technologie nieuwe mogelijkheden creëert ‘voor mensen van over de hele wereld’.

In het persbericht komt Walter Ji, CEO van Huawei Consumer Business Group, West-Europa aan het woord. Zijn zin ‘bij Huawei willen we technologie gebruiken om bruggen te bouwen in plaats van muren’, laat weinig te raden over, evenals het vervolg: ‘We geloven dat technologie kan en moet worden gebruikt om de wereld een betere plek te maken, ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt. We zijn dan ook vastbesloten om dit met behulp van onze geavanceerde smartphones en andere technologie te blijven doen.’

In de campagne worden de volgende projecten gepresenteerd:

Dove kinderen inspireren om te leren lezen met StorySign

In samenwerking met de Europese Unie voor Doven, de British Deaf Association, Penguin Books en Aardman Animations creëerde Huawei 'StorySign', een gratis mobiele app die de 32 miljoen dove kinderen over de hele wereld helpt leren lezen door met AI en AR teksten van boeken te vertalen naar gebarentaal.

De StorySign-boeken zijn zo populair dat dit jaar nog eens 4 boeken worden toegevoegd aan de app, die zijn vertaald naar in totaal 13 gebarentalen uit West-Europa en Australië. Aan de Nederlandse bibliotheek zijn recent Dappere Max en Dribbel naar de bieb toegevoegd en volgen later dit jaar nog twee titels.

StorySign werd dit jaar bekroond met zeven Cannes Lions Awards, waarvan vier gouden prijzen.

Het regenwoud beschermen met AI

Huawei ontwikkelde samen met non-profitorganisatie Rainforest Connect 'luister-technologie’ om illegale houtkap in Zuid-Amerika te detecteren en bedreigde diersoorten, zoals de spinaap, te beschermen.

In regenwouden werden Huawei-smartphones geplaatst die de omgeving constant controleren op verdachte geluiden, zoals die van kettingzagen of vrachtwagens. Doordat er in de bossen veel ruis is van bijvoorbeeld dieren en ritselende bladeren, kunnen mensen deze geluiden echter niet zelf ontwaren. Daarom ontwikkelde Huawei toepassing die met behulp van AI en big data automatisch verdachte omstandigheden detecteert en vervolgens rangers waarschuwt.

Hoe blinden emoties kunnen ‘zien’

In samenwerking met de Polish Blind Association en de blindengemeenschap creëerde Huawei ‘Facing Emotions’, een app die de camera en AI van Huawei gebruikt om emoties te herkennen. Blinden en slechtzienden kunnen hun smartphone gebruiken om de ogen, neus en mond van de persoon met wie ze spreken te analyseren, en vervolgens krijgen ze via geluiden door welke emoties hun gesprekspartner toont.

Kinderen verbinden met beter onderwijs

In Nigeria gaan meer dan 10 miljoen kinderen tussen de 5 en 14 jaar niet naar school. Omdat Huawei vindt dat een betere toekomst begint bij onderwijs, richtte het ‘RuralStar’ op, een mobiel netwerk met zuinige zendmasten en vereenvoudigde seinhuizen. Hiermee kunnen afgelegen dorpen worden aangesloten op het internet en krijgen kinderen vaak voor het eerst toegang tot educatie.

Track AI: Smartphones gebruiken om ziekte te bestrijden

In samenwerking met DIVE Medical heeft Huawei Track AI ontwikkeld: software die de ogen van kinderen monitort en een visuele beperkingen detecteert die naar schatting wereldwijd 19 miljoen kinderen treffen.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie