Reclame van Ryanair kost wederom een prikkie

‘Jab & Go’ oftewel ‘inenten en gaan’: dat is de pay-off van Ryanair waarmee ze nieuwe passagiers wilden overtuigen om weer te reizen.

Ryanair 'inenten & gaan'

Reclame van Ryanair kost wederom een prikkie!

‘Jab & Go’ oftewel ‘inenten en gaan’. Dat is de pay-off van Ryanair waarmee ze nieuwe passagiers in december en januari wilden overtuigen om weer met de maatschappij te gaan vliegen. Lijkt me een waarheid als een koe. Je zou namelijk zeggen als iedereen ingeënt is, wat houdt mensen dan nog tegen om weer te vliegen? We moeten toch een keertje ‘back to normal’.

Op de vingers getikt door ASA

Wat dat betreft lijkt mij dit dan ook een prima kreet vanuit een merk dat keihard is getroffen door de gevolgen van het virus. Toch dacht de ASA (de Britse Advertising Standards Authority) daar anders over. In december en januari ontving de ASA 2370 klachten, het op twee na hoogste aantal klachten ooit ontvangen voor een advertentie. Een knappe prestatie als je het mij vraagt.

Mensen klaagden vooral dat de advertentie misleidend is. Ryanair geeft aan dat je weer gewoon je vakantie kunt boeken, want 'het grootste gedeelte van de bevolking is waarschijnlijk tegen de lente of zomer ingeënt.' Iets wat ook de ASA te voorbarig vond en heeft doen besluiten om de advertentie te verbieden. Als onderbouwing voert ASA daarbij aan dat het vaccineren niet aan een tijdschema te koppelen is. De uitspraak van de ASA bracht nogal wat teweeg in de media en werd vanochtend nog besproken op Radio 538.

Geen zachte landing voor De Jonge

De politiek zou deze campagne in december waarschijnlijk stiekem wel hebben kunnen waarderen. Ik zie De Jonge al de lucht in vliegen met zijn huppeltje van geluk. Extra promotie om te vaccineren! Nu het gehanteerde vaccinatieschema van Ryanair in Nederland nog ver weg is, heeft dat de lach op het gezicht van De Jonge mogelijk laten verdwijnen. Zijn landing zal na zijn huppeltje dan ook allesbehalve zacht zijn geweest. Had je eigenlijk al een beetje kunnen verwachten van Ryanair.

Geen dure media campagnes voor Ryanair

Net als gratis reclame overigens. Want los van al die commotie, is het toch weer knap hoe de vliegtuigmaatschappij de media weet te bereiken en free publicity creëert. Niks geen dure media inkoop.  Eerder wist directeur Michael O'Leary dit ook al te genereren met uitspraken als: “we gaan staanplaatsen aanbieden” en “we gaan mensen laten betalen voor toiletgebruik”.

Het is er nooit van gekomen, maar de boodschap komt in ieder geval altijd goed over. Ryanair houdt de kosten voor de consument graag laag. Grote media-uitgaven passen daar niet bij. De vraag is: Wil jij vliegen met een prikkie of vooral voor een prikkie?

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie