Jeroen Hubert (Accell): ‘Verlaag niet de prijs, maar blijf innoveren’

Koffiedik Kijken #2. Korte interviews over wat 2018 bracht en wat het komende jaar gaat brengen.

We gaan weer Koffiedik Kijken. Op donderdag 10 januari laten topsprekers hun licht schijnen op uiteenlopende vragen over marketing, media, communicatie en reclame. Dit jaar gebeurt dat onder de noemer ‘Unbullshitting 2019’, waarin de loze beloften en valse verkooppraatjes van merken worden doorgeprikt. In de aanloop naar Koffiedik Kijken blikken we terug en kijken vooruit. In deze aflevering met Jeroen Hubert, voorheen global marketing communication manager bij Ikea en nu chief commercial officer bij fietsenbedrijf Accell Group.

Advertentie
Wat was het afgelopen jaar jouw hoogte- en dieptepunt en waar heb je het meest van geleerd?

‘Een hoogtepunt was mijn start bij Accell Group toen de nieuwe strategie en transformatie werd aangekondigd. Mijn rol als chief commercial officer is nieuw. Ik heb dan ook veel tijd besteed aan het neerzetten van centraal managementteam dat marketing, e-commerce, digitaal, innovatie, technologie en retail aanstuurt. Het opbouwen van dit team, het inrichten van de matrixorganisatie en het ontwikkelen van de commerciële strategie, waren mooie uitdagingen. Ik kende de fietswereld niet waardoor mensen vraagtekens zetten bij het pad dat we bewandelen. Wat ik hiervan heb geleerd: tijdens een transformatie moet je blijven communiceren waar je naartoe wil en mensen hierbij betrekken. Een dieptepunt heb ik niet gehad in 2018.’

Wat vind je van de transformatie? Vergt dit aanpassingen in jullie strategie?

‘Kunnen we deze vragen overslaan? Samen met mijn collega’s heb ik de nieuwe strategie geschreven, dus het voelt vreemd om te vertellen hoe geweldig ik die vind.’

Welke grote beweging gaat het vak veranderen volgend jaar?

‘Een beweging die het vak gaat veranderen is het dalende consumentenvertrouwen. Dit zet druk op organisaties om zich te onderscheiden, relevant te blijven en op hun inkomsten, omdat consumenten minder gaan besteden. Om groei te waarborgen is het belangrijk dat je een product of dienst niet simpelweg goedkoper maakt, anders komt je businessmodel onder druk te staan. Je moet juist blijven innoveren om zo de waarde voor de consument te verhogen. 

 

 

 

Wat is jouw grootste uitdaging?

‘Mijn grootste uitdaging is de transformatie van Accell begeleiden. Hiervoor moeten we gezamenlijk de geformuleerde strategie succesvol uitvoeren. Een strategie op papier is mooi, maar uiteindelijk gaat het erom dat de consument voor onze fietsen kiest. Wij gaan ons bijvoorbeeld meer focussen op e-bikes en technologie. Dit vergt aanpassing op merkniveau; we gaan de fietsmerken herpositioneren en de doelen in kaart brengen.'

Wat wil je in 2019 niet meer terugzien?

‘Negatief nieuws. Dit beïnvloedt het consumentenvertrouwen, omdat het mensen onzeker maakt. Traditionele media mogen wat mij betreft veel meer aandacht besteden aan positieve dingen. Als we dat vaker in het nieuws terugzien, dan beïnvloedt dat de perceptie van mensen en dat heeft weer een positieve invloed op de economie.'

Naast Jeroen Hubert zijn de sprekers op Koffiedik Kijken 2019: Hans Nijenhuis (hoofdredacteur van AD), Cornelie Weller (ceo Publicis Groupe) en Tim van der Wiel (oprichter GoSpooky en Speaky). Tijdens het evenement wordt ook het 'Gouden Koffiekopje' overhandigd aan de beste voorspeller van 2018 en reikt Adformatie de onderscheiding aan de 'Person of the Year' uit.

Koffiedik Kijken is een initiatief van IAA Nederland en Adformatie.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie