Premium

‘Kijktijd dramatisch gedaald in eerste kwartaal 2016’

GroupM analyseerde het eerste kwartaal in de lineaire tv-markt.

Uit die cijfers blijkt dat het aantal uitgezonden grp’s (eerste 13 weken van 2016) op vrijwel gelijk niveau liggen als vorig jaar (-0,1 procent, index 100, in totaal 333.000 grp’s). De inflatie is volgens head of trading Remon Buter op basis van gestegen werkprijzen en indexen 4 procent.

Met name de Ster is de grote verliezer met een daling in grp-aandeel van 18,1 naar 16,1 procent. RTL Nederland en SBS Broadcasting blijven redelijk op niveau. Daar is sprake van een lichte daling. Grote winnaar van het eerste kwartaal is BrandDeli, met 33 procent groei in grp’s ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar.

Buter: ‘Opvallend is dat BrandDeli nu meer grp’s levert dan de Ster. Dat heeft overigens wel een veel lagere prijs, maar een groei van een derde ten opzichte van vorig jaar is echt fors. BrandDeli heeft ook nog beschikbaarheid en een interessant jonger profiel dan Ster. Dat wordt door de markt gecorrigeerd door het lager kijktijdaandeel en ambitieus ingestoken commercieel beleid.&;

Kijktijd
Buter schat dat er al met al een groei van de tv-markt is van circa 1 à 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Hij noemt dat ‘teleurstellend’, aangezien het eerste kwartaal van 2015 ronduit slecht was voor de televisiebranche en er sprake is van een gezonde economische groei. Hij spreekt van een ‘heftig ingestoken  inflatie’ in relatie tot afgenomen kijktijd.
‘De kijktijd daalt verder en dat is zorgelijk. In de doelgroep 20-49 was de daling in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar dramatisch: 9,6 procent*.’ In de groep 13-19 daalde de kijktijd het meest: 13,1 procent. (Zie ook staatje hieronder). Kanttekening is dat de forse daling van kijktijd in 2015 zich pas manifesteerde vanaf april. &;Het is spannend hoe de rest van het jaar zich gaat ontwikkelen.&;

Televisie verliest aandeel in de reclamemarkt, zegt Buter. Met name aan digitaal. ‘De digitale groei accelereert. Verder blijft radio stabiel en daalt print nog steeds.’ Screenforce voorspelde vorige maand een groei van tv voor dit hele jaar van 1- 3 procent. Buter weet niet of dat haalbaar is gezien de tegenvallende cijfers van het eerste kwartaal.

Zenderaandelen
In zenderaandelen is Ster nu ook de grote verliezer en winnen RTL, SBS en BrandDeli. Buter verwacht dat Ster wel aandeel terug gaat winnen gezien de aankomende sportzomer en in september de NPO  terugkomt met Boer zoekt vrouw. ‘Verder vraag ik me af of RTL en SBS de garantie van groei van zenderaandeel gaan halen. SBS heeft overigens wel een mooie buffer gebouwd. Maar een deel van de mogelijke groei van RTL en SBS verdampt door de winst van BrandDeli en door de introductie van Ziggo Sport dat al een kijktijd aandeel van 0,5 heeft, plus de winst van de kleinere  digitale zenders.

*De cijfers kunnen nog licht afwijken in verband met het ontbreken van Uitgesteld Kijken over de laatste week.

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie