Laat je logo ook digitaal voor je werken

Zo maak je logo’s waar je digitaal alle kanten mee op kan.

Resoluut

De aankomende maanden vertelt digitaal ontwerpbureau Resoluut je alles over digital first branding. Van strategie tot research en van motion design tot UX writing. Vandaag aan de beurt: Logo's.

Denk je aan branding, dan is de kans groot dat je snel aan logo’s denkt. Dat is natuurlijk niet zo gek, want ze worden immers gemaakt om op te vallen. Een goed logo moet een herkenbaar beeld zijn dat de juiste doelgroep aanspreekt. Al met al een belangrijk stukje merkgereedschap. Maar de focus op digitale toepassingen vraagt om een andere kijk op logo’s.

Vroeger was een merk de optelsom van logo, kleuren, font en slagzin. Het logo was het kloppend hart van de merkidentiteit. Maar het is al lang niet meer zo belangrijk als toen. In digitale producten is het maar een klein onderdeel van de hele merkbeleving. Merken, en dan vooral van het digitale soort, definiëren zichzelf meer en meer door middel van content, tone of voice en UX.

Voor ieder formaat

Je kunt erover debatteren, maar logo’s waarbij designers de hele trukendoos hebben opengetrokken, zijn best mooi. Tenminste, als je ze op een abri ziet. Of een billboard. Een laptopscherm kan misschien ook nog net. Maar als je zulke logo’s op een smartphone ziet, dan blijft er van al dat designwerk weinig over. En laat dat nou net de plek zijn waar gebruikers je logo zo’n beetje het vaakst zien. Bij het ontwerpen van een logo moet je als ontwerper rekening houden met verschillende schermformaten. Responsive logo design, dus.

Net als een website heeft een digitaal logo breakpoints: bepaalde punten waarop de layout verspringt. Logo’s moeten kunnen meebewegen. Dat betekent niet dat het altijd klein, plat en simpel moet zijn. Heb je de ruimte? Gebruik hem dan. Eigenlijk maak je steeds een vertaling van hetzelfde beeld. Soms door het kleiner te maken, of soms door dingen weg te laten. 

Hieronder zie je hoe een aantal commerciële reuzen dit hebben aangepakt.

Responsive logo's
Responsive logo's

Woordmerk vs. beeldmerk

Grofweg gezegd zijn er twee soorten logo’s: woordmerken en beeldmerken. Een woordmerk geeft de merknaam op een unieke manier weer. En, de naam zegt het eigenlijk al, een beeldmerk is een beeldende representatie van wat een bedrijf doet. Wat merken kiezen ligt aan de toepassing: waar en hoe klanten het gaan zien. En wat ze willen bereiken met een logo.

Op websites zie je vaak woordmerken, ook op kleine schermformaten. Dit zorgt ervoor dat gebruikers snel kunnen zien waar ze zijn. App icons zijn weer een ander verhaal, daar geven merken eerder de voorkeur aan beeldmerken. Dat heeft twee redenen: er is te weinig ruimte voor een leesbaar woordmerk en de merk- of productnaam staat direct onder het icoon.

Logo en app icon
Logo en app icon ING

Over het algemeen kunnen bekende merken beter en makkelijker af met alleen een beeldmerk, omdat hun naam al bekend is. De swoosh van Nike, de appel van Apple en de bogen van de Mac herken je waarschijnlijk uit duizenden. Voor kleine of nieuwe merken is dit niet zo vanzelfsprekend. Zij kiezen juist voor een woordmerk om naast herkenning ook naamsbekendheid te creëren. Twee vliegen in één klap.

Maar een woordmerk is meer dan een paar letters achter elkaar zetten. In een woordmerk zit ook een uitstraling, het geeft een bepaald gevoel. Kijk bijvoorbeeld naar het nieuwe woordmerk van Uber. Van hoofdletters met scherpe lijnen en veel tussenruimte, naar een ronde vormen en letters die dicht bij elkaar staan. Aan de naam is niets veranderd, maar het voelt veel vriendelijker. En het is ook veel makkelijker te lezen.

Links oud en rechts nieuw
Links oud en rechts nieuw Uber

Je logo is allang niet meer je merk

Het logo was het belangrijkste herkenningspunt van een merk. Sterker nog: je logo was je merk. Nu merken hun focus verschuiven naar UX, zit hun onderscheidend vermogen niet meer in hun beeld- of woordmerk. In andere woorden: merken worden al lang niet meer gedefinieerd door hun logo. Het gaat erom wat ze doen. En wat ze teweeg brengen. Het merk is dus de service die ze bieden. Logo’s mogen dan wel minder belangrijk worden, ze zijn zeker niet overbodig. Want ook digitaal hebben merken een herkenbaar uithangbord nodig.


Dit was het vijfde deel in de artikelenreeks over digital first branding. Volgende keer gaat digitaal ontwerpbureau Resoluut dieper in op research voor branding. Wil je zien hoe Resoluut digital first branding zelf toepast? Ga dan naar www.resoluut.com.

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.