Laat van je horen in de juiste brand voice

Geef je merk een eigen stemgeluid

Resoluut

De aankomende maanden vertelt digitaal ontwerpbureau Resoluut je alles over digital first branding. Van strategie tot research en van motion design tot UX writing. Vandaag aan de beurt: Brand voice.

De kans bestaat dat je bij het lezen van dit artikel denkt: wat is brand voice eigenlijk? Nou, zoals de naam al doet vermoeden is een brand voice– jawel- de stem van je merk. Nogal bepalend voor je branding dus. Om je merk echt goed uit de verf te laten komen, laat je ‘m overal in doorklinken. Een brand voice is dus essentieel voor je merk. En wel hierom.

Bouw een band op met je doelgroep

In dit onderzoek analyseerde NNG de impact van een brand voice op gebruikers. Conclusie: in tegenstelling tot formeel taalgebruik zorgt spreektaal ervoor dat gebruikers het merk en product als vriendelijker en betrouwbaarder ervaren. Ze bevelen het product of dienst zelfs eerder aan.

Brand voice voorbeeld Hotel Hubert
Brand voice voorbeeld Hotel Hubert Mister Koreander

Verder bleek dat informele taal mensen het gevoel geeft dat een merk benaderbaar is. In tegenstelling tot een formele stem, die het merk niet alleen saai maakt, maar ook intimiderend. Zo wordt het best lastig om het vertrouwen van je doelgroep te winnen. De juiste brand voice is dus cruciaal.

Laat zien dat je mensen snapt

Maar een brand voice is natuurlijk nooit in beton gegoten. De toon die je aanslaat hangt af van het moment en de context. Bij een klacht bijvoorbeeld, is het een goed idee om een lollige, enthousiaste toon eventjes achterwege te laten. Een goede copywriter stelt zichzelf bij elk touchpoint de vraag: hoe voelt degene die dit leest zich? En wat moet de uitkomst zijn van dit brokje communicatie? Weten wanneer je wat zegt, daar komt het op neer.

Brand voice guide voorbeeld
Brand voice guide voorbeeld Simyo

UX writing: een speciale tak van brand voice sport

Copywriters moeten weten wanneer ze wat zeggen, maar voor UX writers geldt dat al helemaal. Een UX writer schrijft namelijk copy voor een digitale gebruikservaring. En gebruikers willen niet denken. Ze willen doen. UX writers analyseren precies welke informatie een gebruiker nodig heeft op ieder moment in de customer journey. En geeft deze vervolgens precies dat. Wat iemand niet nodig heeft, moet je dus ook vooral weglaten. Met rake woorden op de juiste momenten gidst een UX writer een gebruiker moeiteloos door een product of dienst. Zonder dat deze het doorheeft.

Branding en UX writing hebben dus vaak hetzelfde doel voor ogen: een betere merkervaring. Zodra een product of dienst niet meer te onderscheiden is van het merk, zijn ze allebei geslaagd. Om ervoor te zorgen dat het merkgevoel echt in het DNA van je online product zit, werkt een UX writer vanaf de conceptfase samen met UX designers, visual designers en ontwikkelaars. Het resultaat is een gebruikservaring die naadloos aansluit op je merkwaarden. Op alle touchpoints.

Brand voice voorbeelden AH tap to go
Brand voice voorbeelden AH tap to go Mister Koreander

The gift that keeps on giving

Tegenwoordig vechten merken meer dan ooit om de aandacht van hun gebruikers. Een fijne ervaring is dan sowieso een moetje voor een merk dat zich wil onderscheiden. Niet eventjes, maar altijd.

Een heldere brand voice helpt je daarbij. Door handige richtlijnen op te stellen, schrijft iedereen in je organisatie straks copy die bijdraagt aan een optimale gebruikservaring en past bij je merk. Het resultaat? Een merk dat je blij verrast met fijne copy en een intuïtieve gebruikservaring. Eentje die herkenbaar is, goed werkt en leuk is om te gebruiken. Die dus.

Dit was het vierde deel in de artikelenreeks over digital first branding. Volgende keer gaat digitaal ontwerpbureau Resoluut dieper in op logo ontwerp. Wil je zien hoe Resoluut digital first branding zelf toepast? Ga dan naar www.resoluut.com

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.