Marcomdebat: 'De online marketeer van de toekomst'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

deed samen met de Adformatie Groep onderzoek naar de rol van de online marketeer en de marketingafdeling van de toekomst. Ronnie Overgoor ging tijdens Marcom 2012 in debat met het aanwezige publiek over een aantal onderzoeksresultaten.

Marketingopleidingen: De basis blijft het belangrijkste: online ondergeschoven kindje
Opleidingen op niveau in een werkveld dat aan veel verandering onderhevig is, het blijft een lastig thema. Voldoen ze of niet? Het onderzoek gaf ook geen uitsluitsel op deze vraag. 36% vindt dat de huidige bachelor- en masteropleidingen niet meer genoeg voedingsbodem bieden om de arbeidsmarkt te betreden als marketeer. Evenveel mensen vinden dat ook volstrekte flauwekul. In het debat viel “de basis” erg vaak. De nieuwste ontwikkelingen haal je niet uit een opleiding. Want daarover was men het wel eens.

De rol van online binnen bestaande opleidingen is echt te marginaal. De basis van het marketingvak blijft volgens vrijwel alle aanwezigen echter van groot belang en wordt vaak vergeten in huidige discussies over het vak. Het vak is ook zó breed geworden dat diepgang in alle disciplines ook haast ondoenlijk is. Ronnie Overgoor prikkelde nog even door te stellen dat de ouderwetse leraar misschien wel zijn beste tijd gehad heeft. Vooral de studenten die in de zaal zaten beaamden dat. Zij willen les van praktijkmensen die vandaag bewijzen dat ze goed zijn. Prestaties in het verleden tellen niet meer in dit snelle vak. Uiteindelijk vond iedereen ook wel dat je marketing niet leert in de schoolbanken. Marketing bedrijven is net als autorijden. Je leert het pas nadat je je diploma/rijbewijs gehaald hebt.

Grote kritiek op huidige opleidingen is ook dat je niks leert van de executie, terwijl juist dát is waar je als starter mee begint. De grote lijn leer je wel op school, maar dan moet je het ineens zelf gaan doen.

Is data belangrijker dan de onderbuik?
In het onderzoek stond de prikkelende stelling: De databasemarketeer is belangrijker dan de marketingmanager. Slechts 13% was het daar mee eens. Toch zijn er in toenemende mate bedrijven die de meeste beslissingen baseren op data. Alleen data vertelt de waarheid.
De Customer Intelligence manager van Verizon vindt data weliswaar zeer belangrijk maar vindt dat marketeers te veel “Fluff” gebruiken. Met Fluff bedoelde hij grappig genoeg dat te veel marketeers bullshitbingotaal gebruiken voor de boardroom waardoor de interpretatie van veel data te wensen over laat en te abstract blijft. Terwijl daar juist hele simpele taal verteld moet worden. Hij gaf aan dat veel marketingbeslissingen nog wel op basis van de oude basics van marketing genomen worden. Maar dat data een steeds belangrijker rol moet gaan spelen is wel duidelijk.

De truc is ook om data te interpreteren en niet saai te laten zijn. Op basis van data kun je klantprofielen opbouwen en daar heel veel van leren. Wie dat kan interpreteren heeft goud in handen. Want dan ben je in staat om het moment in het koopproces van een klant te herkennen en met een heel fijnmazig aanbod te komen. Toch is alleen sturen op data gevaarlijk, zo stelden een aantal aanwezigen. Marketing blijft ook een vak van psychologie. Je moet mensen snappen. Niet alleen vanuit data maar ook vanuit de zachte psychologische kant. Pas als je én data goed kunt interpreteren, presenteren én dat kunt combineren met psychologisch inzicht, dan ben je een moderne en succesvolle marketeer.

Social Media gaat em niet worden als marketinginstrument
Natuurlijk werd er weer volop gekletst over social media en hadden diverse mensen daar het klassieke zegje over. Teveel bedrijven gebruiken Social Media nog puur als bereikinstrument zonder customer intimacy strategy. De marketingcommunictiemanager van Sogeti stelde dat ze veel social media ininitatieven ziet opbloeien maar dat ze in veel gevallen ook weer sterven. Volgens haar komt dat omdat social niet geïntegreerd is in de hele organisatie en vaak afhankelijk is van een aantal enthousiastelingen binnen een bedrijf.

De droomwereld van privacy
Ronnie Overgoor opperde een droomwereld voor consumenten: Waarom zou je niet de mogelijkheid kunnen krijgen om zelf aan te geven wanneer je waar in geïnteresseerd bent. Dus stel: Je bent op zoek naar een nieuwe auto, overweegt BMW en Mercedes: Dan geef je aan dat je open staat voor uitingen van die automerken. Na die twee maanden gooi je de deur weer dicht en wil je niet meer lastig gevallen worden door reclame van autofabrikanten. 90% van de reclame die je ziet is immers irrelevante rommel. De technologie is er klaar voor om dat anders toe te passen.

De cookiewetgeving ging de afgelopen weken als een wervelwind door marketingland. Toch haalden veel mensen ook hun schouders op tijdens het debat “Zo’n vaart zal het toch allemaal niet lopen? “. En: “als wij als marketeers gewoon relevant zijn, dan zal het allemaal wel meevallen”. Want: als we de cookiewetgeving écht gaan naleven dan krijgen consumenten alleen maar meer irrelevante reclames voor hun ogen. En waarom hebben wetgevers iets over míjn privacy te vertellen?, stelde Ronnie Overgoor? ,,Ik geef niets om privacy.

Al met al waren het twee interessante discussies die bepaald niet afgerond waren. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Bekijk hier het videoverslag:

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie