Marketeers maken nauwelijks gebruik van inzichten uit data. En dit is waarom

Stop de versnippering, koppel databronnen en systemen.

  • Blog
  • 12 March 2018
  • Bram Semeijn

Het is geen onwil. De belangrijkste reden waarom marketeers zo weinig gebruik maken van inzichten uit data is – gek genoeg – het succes van marketingtechnologie. Marketeers beschikken over een arsenaal aan handige oplossingen, zoals e-mailmarketingsystemen, monitoringtools, social media tools. Die maken het leven een stuk makkelijker, maar gaan wel ten koste van het overzicht.

Relevante data zitten verstopt in allerlei point solutions en devices en het is lastig om de databronnen bij elkaar te brengen. Sommigen proberen dat toch en zijn dan dagen bezig om alle databronnen bij elkaar te brengen.

Een disconnected marketingstack is niet alleen uitermate onoverzichtelijk, het is ook duur. Om bijvoorbeeld een eenvoudig berichtje te posten moet je handelingen verrichten bij een groot aantal digitale systemen. Bovendien is het toevoegen van een nieuwe applicatie aan zo’n divers applicatielandschap erg ingewikkeld. 

Marketeers missen het overzicht
Het gevolg van zo'n disconnected marketingstack is dat marketeers het zicht missen op de effecten van hun handelingen. Uit onderzoek van PwC blijkt dan ook dat 61% van de marketeers hooguit sporadisch gebruik maakt van data voor belangrijke beslissingen. 
Marketingtechnologie kan pas succesvol zijn als je de hele marketingstack hierin meeneemt. Alleen dan heb je zicht op de volledige klantreis.

De oplossing ligt in het koppelen van alle databronnen in één data-integratieplatform. Door databronnen te koppelen (zoals van sociale media met koopgedrag) en deze indien mogelijk zelfs te verrijken met externe databronnen, zoals economische trends en ontwikkelingen en social media. kunnen er geweldig goede inzichten uit data komen. Het d
oel is een eenduidig klantbeeld te creëren dat gevoed wordt vanuit verschillende systemen.


Kijk uit met full stack systemen

Veel bedrijven maken de fout dat ze te makkelijk afscheid nemen van legacy applicaties en deze vervangen door een all-in-one full stack digital experience platform. Full stack systemen werken vaak slecht samen met technologieën van andere leveranciers en zijn daardoor niet goed te koppelen met alle mogelijke databanken. Bovendien zorgt dit ervoor dat je erg afhankelijk wordt van één leverancier. Beter kun je op zoek gaan naar een platform dat zich toelegt op het samenbrengen en koppelen van data. Dat is vele malen goedkoper en zeker zo effectief.

Werk je met een handig, zij het verouderd programma voor het versturen van mailings? Krab jezelf dan goed achter de oren als je het plan hebt om deze te vervangen. Een merk moet zijn waar de klant is. Het maakt die klant echt niet uit met welke tools je werkt. Als je maar weet wat zijn wensen zijn. En dat kan alleen met een 360-graden klantbeeld.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie