Grote Marketing Enquete: Marketeers omarmen purpose marketing

Purpose marketing, agile werken en het outsourcen van marketingactiviteiten staan hoog op de agenda van Nederlandse marketingprofessionals.

Purpose marketing is een van belangrijke aandachtspunten van de Nederlandse marketeers.75 procent van hen vindt dat zijn bedrijf een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. Dit heeft ook invloed op de arbeidsmarkt: 88 procent trots is op zijn organisatie en draagt dat ook actief uit. Dat blijkt uit De Grote Marketing Enquête 2018, het jaarlijkse onderzoek dat Adformatie in samenwerking met onderzoeksbureau DVJ Insights doet naar de meest urgente marketingonderwerpen. Dit jaar werkten 373 marketingprofessionals mee aan het onderzoek.

Advertentie

Agile werken, waarbij marketingafdelingen in kortere cycli werken met multidisciplinaire teams, is ook een belangrijk thema; 40 procent van de marketeers is bezig met het implementeren van een agile werkwijze in de organisatie of heeft dat al gedaan; 54 procent doet er helemaal niets mee in de organisatie, 7 procent heeft er nog nooit van gehoord. Van de marketeers die agile werken, zegt 38 procent dat de organisatie daar succesvoller van is geworden.

Een andere trend is influencer marketing; 43 procent van de marketeers zet deze vorm van marketing in en 38 procent ziet een positief effect op sales door de inzet van influencers. Ruim een derde ziet een positief effect op de merkbekendheid, maar ruim de helft staat hier neutraal tegenover.

Effect van media-inzet

In het onderzoek werd dit jaar extra aandacht besteed aan media-inzet. Opvallend is de comeback van tv als bereiksmedium. Vorig jaar had 16 procent van de marketeers de hoogste verwachtingen van het bereik van televisie, ten opzichte van 29 procent dit jaar. Branded content op sociale media volgt op de voet met 27 procent.

Daar staat tegenover dat marketingprofessionals verwachten dat branded content juist het meest effectief is: 28 procent versus 16 procent die tv noemt als meest effectief. Conversaties op sociale media doen het goed in zowel bereik als effectiviteit. Andere media, zoals radio en print, volgen op afstand.

Succesvolle marketeers

De onderzoekers maken een onderscheid tussen winnaars en verliezers in marketing. Simpel gesteld kunnen we bedrijven die omzetgroei realiseren, bestempelen als winnaars, en de bedrijven die geen omzetgroei realiseren, of zelfs dalen in omzet, als verliezers. Dat leidt tot de volgende conclusies:

  • Winnaars werken veel vaker dan verliezers samen met een marketingadviesbureau en dat bureau heeft dan ook veel vaker de regierol;
  • Winnaars ontwikkelen reclame-uitingen veel minder vaak in huis (ze besteden dat dus vaker uit);
  • Winnaars besteden de ontwikkeling van content vaker gedeeltelijk uit en - logisch - ontwikkelen die dan ook veel minder vaak in huis;
  • Winnaars besteden merkstrategie vaker gedeeltelijk uit, anders gezegd, ze doen die minder vaak volledig in eigen huis;
  • Winnaars zijn minder vaak van plan om één of meer merken het komende jaar te herpositioneren;
  • Winnaars staan minder sceptisch tegenover influencer marketing en zien er vaker duidelijke effecten van op sales;
  • Bij winnaars is vaker draagvlak voor innovatie en ze hebben er ook vaker budgettaire vrijheid voor;
  • Winnaars bezuinigen veel minder vaak op het marketingbudget, het is vaker stabiel gebleven of zelfs toegenomen

Meer weten over hoe marketeers tegen de belangrijkste onderwerpen aankijken? Download hier de belangrijkste resultaten van de Grote Marketing Enquete. 

Reacties: 6

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Maurits de Koning van MonkeyBlue
Reactie op ‘Marketeers omarmen Purpose marketing’

Purpose als marketing is een trending topic. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquete. En een heldere Purpose voor een organisatie levert betere resultaten op. Dat staat vast. Maar het begint niet bij marketing en de werving van nieuw personeel. Want Purpose eindigt extern en begint intern.
Het gaat er primair om dat de Purpose van de organisatie gewaardeerd wordt door de eigen mensen. Hoe geïntegreerd is de Purpose in het eigen handelen, geeft het perspectief, wordt het gewaardeerd en wordt de bijbehorende verantwoordelijkheid genomen? Dat zijn de vragen die je moet beantwoorden voordat je met Purpose naar buiten gaat.
Ik ben benieuwd in hoeverre de Purpose binnen organisaties leeft. Als dat voldoende inclusief is, dan kun je naar buiten. Anders blijkt het snel alleen windowdressing.
Ik ben benieuwd hoe dit in de meeste organisaties wordt gemeten en aangepakt. Reageer! Hier of rechtstreeks.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Bart Bruggenwirth
Dat wetenschap en praktijk het zijn niet altijd met elkaar eens, blijkt uit maar weer eens uit de GME.
Purpose leeft in bedrijven.
De uitdaging is om medewerkers ook te faciliteren daaraan bij te dragen, zoals Maurits de Koning in zijn reactie aangeeft, en om zo de purpose te verankeren in je bedrijfsprocessen, supply chain en producten of diensten. Dat gaat verder dan profilering. Het gaat om daadkracht. Daarom organiseert NIMA WereldMarketeers vanaf eind januari de NIMA Impact Marketing Challenge, waarin bedrijven met teams van circa 4 young potentials aan de slag gaan om proposities te ontwikkelen, waarmee ze hun maatschappelijke impact vergroten. Binnenkort meer!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Bram Jonkheer
Purpose. Sinds het boek van Simon Sinek over het belang van de WHY staat Purpose steeds vaker en nadrukkelijker op de agenda in boardrooms. Het heeft ertoe geleid dat veel organisaties zich nadrukkelijk gingen heroriënteren op waarvoor ze nou eigenlijk op aarde zijn: niet alleen voor zichzelf. Het hebben van een heldere en geloofwaardige Purpose is voor een merk heel belangrijk. Niet alleen voor intern, zoals iemand hierboven al aangaf, maar ook voor extern. Want consistentie is een noodzakelijke voorwaarde voor merkgroei (en Purpose voor consistentie). Een principe dat de meerderheid van de ondervraagde marketeers in de Grote Marketing Enquête steeds meer onderschrijft, las ik net in het rapport. Consistentie is één van de principes waar Byron Sharp in zijn boeken How Brands Grow nadrukkelijk op wijst. De populariteit van de boeken van Byron Sharp blijft niet voor niets hoog. Want waar een merk haar Purpose heeft geformuleerd (merkbouw) daar wil ze de resultaten zien stijgen (merkgroei). Vanuit de Purpose ga je werken aan fysieke en mentale beschikbaarheid. Het boek van Sinek stamt uit 2009 en is nog steeds actueel, het meest recente boek uit de serie How Brands Grow (over Distinctive Brand Assets) kwam dit jaar uit (daar is een samenvatting van). Mooie volgorde.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Leo van Sister Merkcommissaris
Purpose marketing is dé grote trend bij marketeers. Dat was goed te merken de laatste jaren, ook in de media. Dat is een goede zaak. Maar purpose alleen is niet voldoende, Merkmanagement behelst nog enkele andere, zeker net zo belangrijke facetten, die allen goed doordacht moet zijn teneinde een duurzaam, uniek en succesvol merk te bouwen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Huib Bannier
Eerlijk gezegd vind ik het vreselijk te lezen. Purpose marketing, wat een lariekoek, nota bene uit de hoek van marketeers. En dan de tweede wat zo hoog op de agenda staat: influencer marketing. Ik zou zeggen die twee kunnen nimmer samen op een agenda komen te staan. Succesvolle marketeers zijn winnaars, lees ik verder, die veel vaker dan verliezer, reclame-uitingen buiten de deur laten ontwikkelen. Gefeliciteerd, marketeers, met deze Grote Marketing Enquete!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marloes Dobbe
vvvvv
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie