Máxima wint het van de euro in reclamestrijd

De nieuwe munt is geen groot uithangbord waarop ondernemingen hun producten in het eurolicht brengen, zo blijkt uit een telefonische ronde langs bedrijven, marketingdeskundigen en bedrijfsorganisaties. Zelfs bakkers bakken in december geen eurokransjes of eurobroden, meldt het ANP.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

,,It's business as usual. Free publicity is leuk, maar veel belangrijker is dat je de klant straks
goed kunt helpen en er geen rijen wachtenden staan. De ondernemers zijn dan ook vooral bezig om
dat straks in goede banen te leiden', aldus de woordvoerster van MKB Nederland. De campagnes
van bedrijven beperken zich vooral tot wat eurokortingen als klanten niet contant betalen maar
pinnen. En bakkers hebben al genoeg te doen in hun drukste maand van het jaar.

Als ondernemingen al een reclameactie koppelen aan de invoering van de nieuwe munt zijn het
de bedrijven waar de zogeheten eurokits worden uitgegeven, zoals Shell en Combi. Bij Combi
kunnen klanten met de eurokit meedoen aan de zogeheten Combi Euroloterij en bij Shell krijgen de
klanten die de eurokit afhalen een boekje met waardecoupons.
Communicatieadviseur Frank Peters van Bennis Porter Novelli in Amstelveen stelt dat ongeveer een maand later het huwelijk tussen Willem Alexander en Máxima een veel beter mediamoment is om je be-drijfsnaam of product te versterken. De 'ontdekking' van Máxima vorig jaar heeft menig marketing- en
communicatiedeskundige op de benen doen trillen. Alle producten leken sindsdien oranje of kregen
de naam Máxima mee.
Bij de euro ligt dat anders, weet Peters. ,,De invoering van de euro is op zich een interessant
mediamoment. Maar in het hele traject zitten toch vooral veel procedurele aspecten die zijn
opgelegd door de overheid. Máxima is van een heel andere dimensie. Zij heeft veel meer
seksappeal dan de euro. En dat is veel waard.' Hij denkt dat bedrijven hun reclamecampagnes dus veel meer afstemmen op het huwelijk in februari. ,,Die trouwerij trekt veel meer aandacht, omdat het veel con-creter is. Rondom de de euro ben je toch vooral informerend en communicatief bezig. Zaterdag 2 februari is veel meer een nationaal feestmoment, zoals ook de millenniumwisseling dat was en de EK 2000.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie